Wat voor kleur is dit? Of hoe worden deze kleuren samen genoemd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je dan dat blauw-groen-geel-rood dat in de buis te zien is? Of heb je het ergens anders over?

Antwoorden (5)

Als dit een buis is op de afbeelding, dan lijkt het zilvergrijs aan zijkanten.
En in het midden is het een reflectie ergens van.(lamp of flits)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Parelmoer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!
Antwoord: de kleuren van de regenboog+kleur voorwerp(zilverkleurig/metaalkleurig)

Het is geen parelmoer, parelmoer is een schelp welke een bepaald effect geeft als je er licht op laat vallen (geen kleur). Dat effect noem je iriseren. Je dus ziet gewoon alle kleuren van de regenboog en de kleur van het object(grijs/zilver/metaalkleurig).

Maar wat je dus tegen je maten zegt is: "Wauw zie hoe mooi die metalen staaf iriseert!"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iriseren

Iriseren (Grieks: iris = regenboog) is het natuurkundige verschijnsel waarbij, door breking en interferentie van licht in of aan het oppervlak van een voorwerp dit voorwerp een kleurrijke uitstraling in 'de kleuren van de regenboog' krijgt, waarbij de tinten veranderen afhankelijk van de kijkhoek, zoals bekend is van parelmoer of zeepbellen. Het verschijnsel wordt door mensen over het algemeen mooi gevonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuus parelmoer is een onderdeel van een schelp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, heb mijn antwoord verwijderd!
Ik zou het "opaal" noemen. Er bestaat een halfedelsteen die ook deze kleuren heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke kleur is dit? {laat iets grijs zien} Ik zou het olifant noemen, er bestaat een dier dat ook die kleur heeft.
ik zou zeggen het heeft een parelmoer-effect , ieder mens weet hoe parelmoer er uit ziet dus dan weet je ook gelijk wat u op deze buis ziet , het lijkt net parelmoer, maar is het niet , want dat kan alleen in een schelp, maar het effect van verschillende kleuren bij elkaar geeft dus wel een parelmoer-effect (kleur)