Wat bedoelt men met een parallel universum?

Ik heb vaak allerlei dingen gehoord over een parallel universum, maar wat houd dit eigenlijk in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het niet dat er een universum is gelijk aan deze. maar dan waar alles anders is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een universum waar de wetten van de natuur heel anders zijn (bijvoorbeeld, doordat er geen relatieve beperkingen heersen en de snelheid van het licht kan worden overschreden), zou in het algemeen beschouwd worden als een parallel universum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het kort komt het er op neer dat bij iedere observatie van een gebeurtenis in de kwantumwereld (waar meerdere uitkomsten mogelijk zijn) iedere uitkomst verwerkelijkt wordt in een nieuw parallel universum of tijdlijn voor iedere mogelijkheid. Dit zou een ontzaglijk groot aantal verschillende universa opleveren. Het multiversum is dan het geheel, of de verzameling van alle mogelijke universa.

Het beste antwoord

Er zijn twee mogelijkheden, het is filosofisch of overdrachtelijk bedoeld, of men bedoelt een van de multiversum theorieën. De multiversumtheorieën zijn naar mijn idee allemaal analoog aan Plato's grot, de waargenomen realiteit is daar een projectie van een hogere realiteit en er zijn projecties mogelijk waarin de zaken min of meer complementair zijn aan wat we hier meemaken. Dit soort theorieën worden gebruikt om de zwakte van de zwaartekracht ten opzichte van de elektrische kracht te verklaren en voorkomt fenomen als het ineenstorten van quantummechanische golffuncties. Vaak blijkt de wiskunde juist eenvoudiger bij meerdere dimensies.
In de engelse wikipedia staat een uitleg met opsomming van de bekende theorieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een parallelle universum is gebaseerd op een andere universum dan zoals 'wij' mensen die (nu) kennen, het staat (soms) enigszins met elkaar in verband, maar elementair gezien heeft het verschillen met de werkelijkheid van nu. Veelal wordt daar een alternatieve werkelijkheid mee bedoeld. De herkomst van de term, komt van de fantasie genre in zoveel boeken en films (niet nader te noemen welke, de lijst is zeer lang). {zie bron}.