Veranderd je DNA?

Als je ouder wordt krijg je grijs haar. Is daarmee niet een klein stukje DNA gewijzigd?

DNA zit volgens mij ook in elke cel van het lichaam, dus weet elke cel van je lichaam dat je grijs haar hebt?

Aangezien je hersenen ook een stukje van jezelf zijn (DNA) en daarmee elke cel je hersenen bevat?
Heeft elke cel niet geheugen en sla je die niet alleen op in je hersenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nu.nl/wetenschap/2162995/drinkende-moeder-verandert-mogelijk-dna-van-baby.html

Het beste antwoord

De werking van cellen neemt af met het vorderen van de leeftijd. Dat is in het DNA vastgelegd.

Mijn kennis is niet voldoende om te zeggen of dat komt doordat het DNA degenereert, of doordat het DNA simpelweg zegt dat iets nu niet meer nodig is - net zoals het DNA pas na een jaar of tien opdracht geeft tot het veranderen van de hormoonhuishouding.

Ik weet wel dat DNA wijzigt - dus even los van de vraag of dit ook een oorzaak is van het krijgen van grijze haren. Het DNA wijzigt doordat er fouten worden gemaakt bij het kopiëren dat nodig is wanneer cellen zich delen. De meeste van die fouten worden gerepareerd door speciale reparatie-enzymen, maar sommige fouten worden niet hersteld. Die blijven bestaan, worden doorgegeven aan volgende generaties cellen, en stapelen zich dus op naarmate het aantal celdelingen toeneemt.

Die fouten zijn echter bij elke cel onafhankelijk. Bij de ene cel zal een foutje op plek A van chromosoom P ontstaan, bij de andere cel zal een foutje ontstaan op plek B van chromosoom Q. Na een tijdje heeft dus elke cel zijn eigen DNA.

Daarnaast heeft elke cel in principe wel hetzelfde DNA (afgezien van de kopieerfoutjes), maar bij elke soort cel staat een ander stukje DNA "aan".

Elke hersencel bevat het DNA van een spiercel, maar dat stuk DNA staat in de hersencel uit. In de spiercel zal daarentegen het stukje DNA uitstaan dat zorgt voor gegevensoverdracht zoals bij zenuwcellen. In de spiercel zal ook het stukje DNA dat zorgt voor de vorming van lichtgevoelig pigment niet aanstaan; dat stukje DNA staat alleen aan in bepaalde cellen van het netvlies.

Zelfs al zou het grijs worden van de haren worden veroorzaakt door het veranderen van het DNA in de haarzakjes, dan nog - ten eerste zullen vergelijkbare veranderingen niet per definitie optreden in de hersencellen, ten tweede, al zouden vergelijkbare veranderingen optreden in de hersencellen, dan zouden die geen enkel effect hebben - dat stuk DNA is daar immers zeer efficiënt uitgeschakeld.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder verhaal. Je hebt het over kopieerfoutjes. Stel, in je hersenen vind er een deling plaats (lees nieuwe cel).
Er wordt dus een kopie gemaakt van de DNA van die oorspronkelijke cel.
Ongeacht de kopieerfout, kan in die DNA dan ook een stukje geheugen (ervaring, gebeurtenis) worden opgeslagen? Iets wat in het geheugen is opgeslagen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik weet niet of de zenuwcellen in de hersenen zich nog delen. Normaal gesproken kunnen ze dat niet. Een zenuwcel heeft een paar duizend tot soms wel een miljoen synapsen (verbindingen met andere zenuwcellen). Dat geeft een praktisch probleem bij het delen... De ondersteunende cellen delen zich wel. Maar goed, al zou een zenuwcel zich delen - voor zover bekend wordt ons geheugen niet in het DNA opgeslagen. Er is geen mechanisme bekend dat ervoor zou zorgen dat je van het geheugen naar het DNA kunt gaan. In feite zijn zelfs alle mechanismen rond het DNA gericht op de bescherming van het DNA, op het zoveel mogelijk tegengaan van veranderingen. Veranderingen kunnen immers dodelijk zijn. Aan de andere kant is nog lang niet alles rond het geheugen bekend. Ook de overerving is nog niet helemaal bekend. We hebben geen idee hoe iets als het doormaken van een hongerwinter invloed kan hebben op het DNA van de kinderen - toch hebben we gezien dat de erfelijke eigenschappen van de hongerwinterkinderen anders zijn dan die van andere kinderen. Er zijn dus nog veel onbekende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat DNA beschermt wordt door mechanismen. Is het niet zo dat evolutie juist plaatsvindt door fouten in ontwikkeling. Echte fouten verdwijnen, maar goede fouten blijven. Voor de rest is het weer een duidelijk verhaal. bedankt.
Cryofiel
14 jaar geleden
DNA wordt inderdaad beschermd door een groot aantal beschermingsmechanismen. Dat moet wel, want DNA is zo groot dat er anders altijd wel ergens een fout zou optreden die ons fataal zou worden. Die mechanismen zijn niet perfect. Ondanks de beschermingsmechanismen zullen er toch af en toe fouten doorheen slippen. Net als op straat: je kunt nog zoveel agenten over de markt laten lopen, er zullen altijd zakken worden gerold. Het enige dat je bereikt met meer, en goede, agenten, is dat er *minder* zakken worden gerold. Tot nul reduceren lukt niet. Zo ook met de correctie van fouten in het DNA. Er zullen dus altijd fouten ontstaan. De meeste daarvan zullen nadelig uitpakken voor het organisme. Dat organisme zal misschien vrij snel ziek worden en sterven; een andere mogelijkheid is dat dat organisme net wat minder snel is, of net wat slechter kan zien. Daardoor zal dit organisme minder nakomelingen krijgen dan de anderen, waardoor dit DNA zich minder voortplant dan ander (beter) DNA. Uiteindelijk zal het beschadigde DNA uit de populatie verdwijnen. Een enkele keer zal een kopieerfout leiden tot een positief effect. Een voorheen fataal virus kan dan worden bestreden. Of de drager van het "foute" DNA kan scherper zien, of sneller rennen, of een gevecht langer volhouden. Dan geldt hetzelfde als hierboven, maar dan andersom: de drager van dit DNA zal juist *meer* nakomelingen krijgen dan gemiddeld, waardoor dit DNA zich over steeds meer leden van de populatie zal verspreiden. Dit komt dus neer op jouw laatste zin: echte fouten verdwijnen, maar goede fouten blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je heldere uitleg.

Andere antwoorden (3)

Je DNA kan veranderen. Dat noemen we mutaties. En dit is niet de oorzaak van een haarkleuraanpassingen

Je haarkleur ligt vast in je DNA dat klopt. Maar in principe ook of je kaal wordt, grijs wordt etcetc. Het is dus een deel van je levensloop, wat al in je DNA is vastgelegd.

Hoe eea samen hangt met je omgeving en leeftijd is op dit moment nog onduidelijk. Wel is het duidelijk dat er in je lichaam een tijdsklok is die bijhoudt 'hoe oud' je bent.

Toegevoegd na 28 seconden:
[die tijdsklok werkt trouwens waarschijnlijk op basi svan het aantal celdelingen dat je doormaakt]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je dna verandert niet... Nee grijs worden heeft niets met je dna te maken, maar wel de fysiek van het haar... Het wordt hol en kan de pigmenten niet meer op zijn plek houden en een hol haar ziet er grijs uit...

Ja elke cel heeft een eigen geheugen, dat klopt... Maar dat is niet geheugen om beslissingen te maken, nee het dna is het geheugen... En daarmee weet een cel wat te doen om te (blijven) leven... Het geheugen in de hersenen is van een andere aard dan cel-geheugen en je hersenen zelf hebben al vele verschillen...

Maar je dna verandert niet...

Toegevoegd na 3 uur:
Je telomeren veranderen wel, maar dat is geen actief deel van je dna...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DNA kan muteren en doet dit ook, normaal gaat hier een lange tijd overheen, echter bij straling(songelukken e.d) kan dit veel sneller gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nu.nl/wetenschap/2162995/drinkende-moeder-verandert-mogelijk-dna-van-baby.html
Dna verandert in principe niet maar wordt bij iedere celdeling gekopieerd ,en soms valt er een gedeelte van de kopie niet helemaal goed uit,waardoor je een mutatie krijgt van de functie van de cel (dit is de belangrijkste oorzaak van kanker)
Hoe vaker een kopie van een kopie gemaakt word hoe groter de kans op fouten en dus hoe ouder je word hoe meer fouten cellen in je lichaam zitten hoe meer kans op afwijkingen (kanker).
Dus kun je inderdaad stellen dat je een gedeelte van je dna profiel in je leven verandert als je kijkt naar alle dna ,maar aangezien het basisplan gelijk blijft, blijft het dna ook gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het inderdaad niet over de basis DNA. Maar over dat elke bitje belangrijk is zeg maar. Je zegt "in principe" en "soms". Of is het op bit-niveau wel altijd een verschil. Zeg je ook dat elke cel zijn eigen unieke DNA heeft? Ik bedoel dan weer dat niet elke bitje gelijk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heeft elke cel een klein afwijkend gedeelte van dna,de functie van de ene cel is ook anders dan die van een ander cel ,en ook dergelijke info zit in het dna opgeslagen. Het totale verouderingsproces is het gevolg van het insluipen van fouten in het dna ,zie het als het maken van een kopie op een kopieer machine, je begint met een perfect orgineel, dan ga je iedere keer een kopie maken van de kopie,je zult zien dat er na een aantal keren vaagheden en vervormingen optreden op de kopie die uit de machine rolt,dit gebeurt tijdens het ouder worden ook en dat zijn dan de "bits" die verloren gaan of veranderen. Als je mensen zou klonen zouden die fouten er ook al inzitten en dus zou je meteen slechte koie beginnen waardoor de kloon altijd zwakker is dan het orgineel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nu.nl/wetenschap/2162995/drinkende-moeder-verandert-mogelijk-dna-van-baby.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goeie. Maar dan kan de DNA ook veranderen tijdens je normale leven.
Zal de DNA van de moeder muis ook veranderd zijn?