Waarom kunnen veel onderzeeboten onder water hogere snelheden behalen dan aan de oppervlakte?

Althans dit beeld krijg ik als ik het een en ander lees over dit onderwerp, ik kan hier zelf niet direct een verklaring voor bedenken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan bedenken is dat de waterdruk op diepte hoger is. Hierdoor kan de schroef sneller draaien, en dus meer snelheid aan de onderzeeër meegeven, zonder dat er cavitatie optreedt. Zie link voor uitleg over dit fenomeen. Cavitatie gaat gepaard met veel geluidsproductie. Dit is funest voor een onderzeeër omdat het dan gemakkelijker is om op te sporen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cavitatie

Omdat de weerstand lager is.

Dit komt door de manier waarop de romp gebouwd is. Het blijkt dat dit overigens niet altijd het geval was: "Bij duikboten uit de 2de Wereldoorlog was de bovenwatersnelheid hoger dan de snelheid onderwater. Dat kwam omdat de electromotoren in die tijd nog erg onzuinig en zwak waren, en doordat de diesels ook de schroefassen aan konden drijven. Ook waren de duikboten (boten die alleen in geval van nood onder water gaan varen) vooral gebouwd op varen aan de oppervlakte, waardoor de weerstand daar het laagst was. Bij onderzeeërs (schepen die altijd onderwater varen, en slechts boven komen om accu's op te laden (dat wordt tegenwoordig steeds meer met de snorkel gedaan, waarbij de boot zelf nog steeds onder water is), voor het laden van goederen, of bij het binnenlopen in de haven) is de romp volledig ontworpen op de vaart onderwater, waardoor de weerstand bij het varen onderwater lager is. Ook zijn de moderne motoren veel sterker en efficienter, waardoor het mogelijk is om de boten ook op de electromotoren al een flinke snelheid te geven, en zijn alleen nog maar de electromotoren op de schroefas gezet. "

Bronnen:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100