Waarom kunnen veel onderzeeboten onder water hogere snelheden behalen dan aan de oppervlakte?

Althans dit beeld krijg ik als ik het een en ander lees over dit onderwerp, ik kan hier zelf niet direct een verklaring voor bedenken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan bedenken is dat de waterdruk op diepte hoger is. Hierdoor kan de schroef sneller draaien, en dus meer snelheid aan de onderzeeër meegeven, zonder dat er cavitatie optreedt. Zie link voor uitleg over dit fenomeen.

Cavitatie gaat gepaard met veel geluidsproductie. Dit is funest voor een onderzeeër omdat het dan gemakkelijker is om op te sporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de weerstand lager is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me eerder dat de weerstand aan de oppervlakte lager is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zwemt onder water toch ook sneller/makkelijker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water heeft een veel hogere dichtheid dan lucht, aan de oppervlakte is er een kleiner deel van de romp dat nog door het water heen moet, ten opzichte van een groter deel aan de bovenkant dat slechts door de weerstand van de lucht wordt tegengehouden. Dat lijkt me toch allemaal vrij logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ml: Helemaal correct... ;P
Dit komt door de manier waarop de romp gebouwd is. Het blijkt dat dit overigens niet altijd het geval was:

"Bij duikboten uit de 2de Wereldoorlog was de bovenwatersnelheid hoger dan de snelheid onderwater.
Dat kwam omdat de electromotoren in die tijd nog erg onzuinig en zwak waren, en doordat de diesels ook de schroefassen aan konden drijven.
Ook waren de duikboten (boten die alleen in geval van nood onder water gaan varen) vooral gebouwd op varen aan de oppervlakte, waardoor de weerstand daar het laagst was.

Bij onderzeeërs (schepen die altijd onderwater varen, en slechts boven komen om accu's op te laden (dat wordt tegenwoordig steeds meer met de snorkel gedaan, waarbij de boot zelf nog steeds onder water is), voor het laden van goederen, of bij het binnenlopen in de haven) is de romp volledig ontworpen op de vaart onderwater, waardoor de weerstand bij het varen onderwater lager is.
Ook zijn de moderne motoren veel sterker en efficienter, waardoor het mogelijk is om de boten ook op de electromotoren al een flinke snelheid te geven, en zijn alleen nog maar de electromotoren op de schroefas gezet. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van de oudere onderzeeërs wist ik inderdaad, hoewel je in ieder geval wat voor mij nieuwe informatie toevoegt. +1 dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op wanneer je boten uit WO2 vergelijkt met moderne boten. Als je een moderne boot vergelijkt met zijn twee toestanden, zeeoppervlak en onder water, zal de weerstand aan het oppervlakte MINDER zijn dan wanneer de boot helemaal onder water is. Waarom? Bij weerstand gaat het om een aantal zaken: snelheid, soortelijke massa van de vloeistof en frontale oppervlakte. Aan het zeeoppervlak is een gedeelte van de romp in de lucht. Lucht heeft een soortelijke massa van 1,2 kg/m^3. Dit is bijna 1000 maal MINDER dan water (ongeveer 1000 kg/m^3). Ergo, bij gelijkblijvende snelheid en frontale oppervlak (frontale oppervlak is een design parameter en zal ook nooit veranderen) zal op de oppervlakte de stromingsweerstand minder zijn dan wanneer de onderzeeër helemaal onder water is. Lagere snelheid aan de oppervlakte heeft echt te maken met cavitatie en de daarmee gepaarde geluidsproductie...