Wat is het nut van filosofie?

Ik probeerde net een filosofische vraag te stellen die geweigerd werd door de moderators. Nu begon ik mij af te vragen waar filosofie voor dient.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ben ik toch nieuwsgierig wat je filosofische vraag was..
rose
14 jaar geleden
Plaats de vraag bij Kunst & Cultuur > Filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag luide: Deze zin is onjuist, is dat dan juist of onjuist? Een paradox die discussies opwekt, daarom mocht het niet.

Het beste antwoord

Filosoferen is nadenken over een bepaald onderwerp waar je eigenlijk nooit uitkomt.

Filosofische uitspraken;
De waarheid bestaat niet, slechts interpretaties van de werkelijkheid,
We zouden de baas over onze machines moeten zijn en niet de slaaf zoals we nu zijn,
Liefde is geen gift om te leven, leven is een gift om lief te hebben,
In de strijd om de waarheid, is strijd vaak de enige waarheid.

Als je hierover gaat nadenken ben je aan het filosoferen.
Je probeert er een betekenis of waarheid of leugen in te ontdekken en je komt er zelden of nooit uit.
Ben je geen wijsgeer, dan heeft filosofie weinig nut voor de mensheid. Het is wel nuttig voor jezelf om te filosoferen want het zet je hersenen aan tot activiteit. Je leert na te denken, te concentreren, te combineren , tot inzichten te komen en het is voor je brein ook nog eens gezond om veel verbindingen te maken in het reusachtige netwerk dat zich in ons hoofd bevindt.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Filosofie is niet voor niks een vak apart. Je zou kunnen zeggen dat filosofie dient om gedachten de vrije gang te laten gaan. Nadenken over de meer abstracte zaken in de wereld. Even terugtreden van het wollige dagelijkse bestaan en nadenken over grotere zaken. Zo zie ik dat zo'n beetje. Natuurlijk zit er veel meer achter, ik ben dan ook geen filosoof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofie heeft geen nut... Kijk maar naar het woord: Filo = houden van en Sofie is de waarheid... In beide delen van het woord is geen nut te bekennen... Maar het is een tak van wetenschap (dat is nog maar een vraag overigens) die zich bezig houdt met rede, normen en waarden, logica en metafysica (wellicht nog wel meer zaken)... Hiervan zie ik het nut ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin... Vanuit de filosofie zijn alle wetenschappen ontstaan. Moderne sociale stromingen zijn door filosofen bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sofie betekent wijsheid, niet waarheid.
Voor mij persoonlijk is het nut van filosofie het hebben van creatieve ideeen, het nadenken over het leven, over de grote vraagstukken als armoede, rijkdom, verdeling van alles, en mogelijk daardoor, door het nadenken, te komen tot verbeteringen.

Ook kun je door samen te filosoferen komen tot een beter begrip van elkaar. Dat kan één op één zijn, maar ook bijvoorbeeld als land, meer begrip voor elkaar gaan ondervinden door te brainstormen, na te denken en te filosoferen over het leven en hoe het beter zou kunnen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag kan je mogelijk het best stellen aan de filosofen van het nut: de utilitaristen.

Toegevoegd na 1 uur:
Oudheid: de filosofen van de buik (geluk, genot)
Middeleeuwen: de filosofen van het hart (het geloof)
Moderne tijd: de filosofen van het hoofd (de ratio)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofie (filos=vriend en sophos=wijsheid) Met die betekenis kan je moeilijk ontkennen dat filo geen waarde heeft . Integendeel zonder filosofie leef je door anderen en op het ritme van de gebeurtenssen, groet en kleine . Filosofie geeft geen antwoorden, stelt eerder vragen over de existentie, over het nut of het absurde van dit leven, over het humane, het ethische. Waren er evenveel filosofen als voetballers, denk ik dat ik dat de wereld er wel een stuk sneller op vooruitging, al was het maar inzake de klimaatveranderingen of de ongebreidelde opkomst van de vulgariteit, het geweld , de intolerantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die DeathDemocracy;

Voor mij is het nut van filosofie het verkrijgen van inzicht, wijsheid en innerlijke rust.