Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een verdovingsgeweer?

Ik vraag me altijd af als ze een die op afstand verdoven met een geweer of blaaspijp, hoe de vloeistof bij het dier ingespoten wordt. Op het moment dat de pijl (spuit) in het dier terecht is gekomen, moet er toch iets in het werk gesteld worden waardoor de vloeistof daadwerkelijk ingespoten wordt?

Toegevoegd na 5 minuten:
een "die" is uiteraard dier!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
rose
14 jaar geleden
Ik las in eerste instantie 'verlovingsgeweer'. LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, misschien iets voor de moderne Cupido?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Met een gasveer... Lees er alles over op http://www.distinject.com/

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt aan de afbeelding zien hoe het gas dat erachter zit door het plastic schuifje de kans krijgt om de boel leeg te spuiten in het getroffen dier... Het klemt een gaatje af en als dat open gaat drukt het gas achter de zuiger naar voren...

Het heeft niets met traagheid van een plunjer te maken, zoals je op de foto ziet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. +1.
Mijn antwoord was fout, en is nu verwijderd.
AWM
14 jaar geleden
Aan de andere kant had ik het toch goed. Veel van die spuitjes werken gewoon zonder gas en volgens de traagheid.
"On impact with the animal, the momentum of a steel ball at the rear of the dart pushes the syringe plunger and injects the dose of barbiturate or other drug into the animal. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Tranquilliser_gun
Het geweer schiet een injektiespuit af waarbij de naald aan de zijkant een gaatje heeft welk is afgedekt met een propje wat naar achteren schuift bij het treffen van de patient,waardooor de opening vrijkomt en de injectievloeistof naar buiten kan komen. de ampul is of voorvien van een gasveer welke de plunjer naar voren duwt op het moment van treffen door de massa en snelheid van het projectiel word de veer gelost. Een ander systeem welk word toegepast is een ampul die al onder druk staat voordat de pijl geladen word en daarbij word dan eenvoudig de naald geopend doordat het propje wegschuift en de injectievloeistof geinjecteerd word.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ampullen die met gasdruk werken, maar de conventionele projectielen werken, doordat een stalen balletje de ampul leegdrukt. Door de traagheid en de plotselinge impact drukt die tegen de plunjer en leegt de injectiespuit.
""On impact with the animal, the momentum of a steel ball at the rear of the dart pushes the syringe plunger and injects the dose of barbiturate or other drug into the animal. "
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding