Reikibehandelingen horen bij de groep alternatieve geneeswijzen. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt, dus dat beantwoordt gelijk je vraag.

Niet meetbaar dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
*leuk artikeltje waarin onderzoek wordt gedaan naar de effecten van deze energie. Een groep werd behandeld door gecertificeerde reikibeoefenaars, de andere groep door nep-reikibeoefenaars.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=nvestigation%20of%20standard%20care%20versus%20sham%20Reiki%20placebo%20versus%20actual%20Reiki%20therapy%20to%20enhance%20comfort%20and
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is heel wisselend, Soms voel je direct tijdens de behandeling al wat soms zijn er meerdere behandelingen nodig om effect te hebben. Meetbaar is sowieso een erg lastig begrip bij reiki.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijke meetbare resultaten zijn:
Een sterk verhoogde hartslag
Een verhoogde bloed druk
Een verhoogde plaatselijk lichaams temperatuur.
Spierbewegingen die door een blessure, eigenlijk niet mogelijk waren.
Hevig transpireren.
Echter zullen de meeste resultaten tijdens de behandeling het sterkste zijn en na afloop snel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar... ... komen die effecten van een "Reiki-energie", of komen ze van het feit dat de patient *weet* dat ze behandeld is, en van haar kennis van de "verwachte" gevolgen van die behandeling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ,die komen van de 'energie' of wat het dan ook is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou, dat was juist mijn vraag. Want juist over precies dat punt verschillen de meningen zo enorm. Zodra je kunt laten zien dat er *echt* sprake is van "energie", en dat er bij Reiki dus meer gebeurt dan alleen de effecten die ik hierboven beschreef, zal Reiki veel meer worden onderzocht en zelfs worden geaccepteerd als reguliere behandelmethode.
Cryofiel
11 jaar geleden
PS. Even voor de zekerheid: die minnen zijn niet van mij. Toen ik gisteren mijn eerste reactie schreef, stond er al een min. Nu ik vandaag weer kijk, staat er een tweede bij. Maar zoals gezegd: niet van mij dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach die paar minnen, ze doen maar, puntjes genoeg, ja die energie is waar ik ook naar zoek, ik zie het gebeuren, ik zie de resultaten, ik zie wat het met de mensen doet en daar doen die minpuntjes of andere meningen niets aan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Even terug naar het onderwerp - dat was niet de minnen, maar de vraag of er *echt* sprake is van "energie", of dat we alles wat jij beschrijft al lang kunnen verklaren met onze huidige kennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het zal dus wel prima te verklaren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MarikeM, helaas is dat zo ver ik weet, nog steeds niet mogelijk, dat je resultaten kunt meten is al heel bijzonder.
En zeer omstreden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Die resultaten zijn niet omstreden. Dat is een hardnekkig misverstand. In werkelijkheid worden die resultaten breed geaccepteerd. De enige vraag is: hoe kunnen we die resultaten *verklaren*? Sommigen bedenken daarvoor een "energie". En *dat* is omstreden - juist omdat niemand het bestaan van die energie kan laten zien, op welke manier dan ook. Die zelfbedachte "energie" is dus niet meer dan dat. Een hypothese, om het in wetenschappelijke termen uit te drukken. En dat, terwijl er helemaal geen reden is om een totaal nieuwe, onbekende "energie" te bedenken. De waargenomen resultaten kunnen namelijk prima op andere manieren worden verklaard. Manieren die niet omstreden zijn, maar die prima aansluiten op onze inzichten in de werking van de menselijke psyche en het menselijk lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meetbare resultaten staat er en die zijn omstreden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Da's nieuw voor mij. Voor zover ik weet, is bekend en geaccepteerd dat bepaalde behandelingen tot een meetbaar resultaat leiden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Heb je een voorbeeld van een behandeling die een meetbaar resultaat geeft dat omstreden zou zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laten we het omdraaien, welke reiki behandelingen zijn dan volgens jouw geaccepteerd en meetbaar?
Jij ben hier de man met kennis.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk zowat allemaal. Ik ken geen reiki-behandelingen die nul effect hebben. Jij wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke resultaten zijn dan meetbaar en wat is dan meetbaar?
graag met toelichting.
Cryofiel
11 jaar geleden
Stapje terug graag. Je vraagt mij nu om algemene kennis te onderstrepen. Terwijl ik geen specifieke kenner van reiki ben. Normaal gesproken moet diegene die een tegendraadse bewering doet, die bewering onderbouwen. In deze draad ben jij degene die beweert dat iets omstreden is. Zonder enige onderbouwing. Laten we dus terugkeren naar het punt waar dit specifieke deelonderwerp is begonnen: bij jouw bewering dat het meten van resultaten omstreden zou zijn. Zou je jouw bewering kunnen onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag eerlijk en oprecht naar resultaten die jij zou weten, ik ken er geen.
Delen van kennis dus.
Reiki is een zeer omstreden onderwerp, zie en lees hier boven bij alle reacties.
Ik weet hier vrijwel niets van en wil graag leren.
Maar ik ga wel googelen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn antwoord is: ALLE resultaten van reiki die ik ken hebben een aantoonbaar resultaat. Daarover bestaat geen controverse. De clou zit hem in de drie woorden "die ik ken" in de vorige zin. Ik heb reiki nooit uitgebreid bestudeerd. Misschien zijn er wel behandelingen die ik NIET ken, en die geen resultaat hebben, of waarvan de resultaten wel omstreden zijn. Ik kan alleen uitspraken doen over de delen van reiki die ik WEL ken. Die uitspraak staat hierboven, in de eerste zin van deze reactie. -- Volgens mij heb ik mijn idee nu goed verwoord. Als je nog vragen hebt, hoor ik dat wel. -- Nu nog mijn vraag aan jou: volgens jou zijn er meetbare resultaten die omstreden zijn. Dit heb je (volgens mij) hierboven letterlijk geschreven. Mijn vraag aan jou is: *welke* meetbare resultaten van reiki zijn volgens jou omstreden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat nog steeds over WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN MEETBARE RESULTATEN, heb net op google niets kunnen vinden dus ga ik er van uit dat ze er niet zijn.
En jij ze ook niet kent.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken ze wel, hoor. Dat probeer ik al de hele tijd te vertellen. Ik denk dat de spraakverwarring ontstaat doordat er onenigheid is over de *verklaring* van de resultaten. Bij mijn weten is het zo:
--  Een reiki-behandeling heeft echte, wetenschappelijk aantoonbare, meetbare resultaten.
--  Die resultaten worden *niet* veroorzaakt door de reiki-behandeling, maar enkel door het feit *dat* er wordt behandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar dat bedoelde ik dus nietDie ken ik.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat bedoelde je dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We mogen hier niet chatten, straks gaat het weer fout.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo lang de discussie direct te maken heeft met de vraag of met het antwoord, mogen we reacties schrijven. Om te voorkomen dat dit als chatten wordt gezien, moeten we dus snel terugkeren naar het onderwerp. Bij deze: wat bedoelde je met je opmerking over het omstreden zijn van de resultaten van reiki?