Waar kan ik informatie vinden over de geschiedenis van schuurpapier / schuurmiddelen van hout? Wikipedia heeft niet genoeg info.

Bijvoorbeeld: roggenhuid, Puimsteen, zand, gestampte schelpen geplakt op perkament, haaien huid... ect.

Ik zou graag informatie willen verzamelen hier over voor mijn verslag. In het verslag moet komen te staan wanner welk soort schuur materiaal werd gebruikt. En wat voor schuur middelen men vroeger gebruikten

bijvoorbeeld dat er in de 13e eeuw voor het eerst echt schuurpapier werd gemaakt, door zand, schelpen of zaden met natuurlijke gom op perkament werd aangebracht.

....Wie weet hier meer van? of weet waar op internet er veel informatie staat over dit onderwerp?

Bedankt! :DDDD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In mijn tuin groeit de plant, "SCHAAFSTRO" zal even zoeken naar een foto, de plant bestaat uit groene lange pijpjes.
Hierin zit zeer veel silicium in de vorm van kristalletjes .
Zo veel zelfs dat de stengel erg hard en ruw aanvoelt en je met een stukje stengel je nagels kan vijlen.
Vroeger werden de stengels van deze plant geoogst en gedroogd.
Hierna werd het gebruikt om planken te schuren, dus al lang voordat het schuurpapier was uit gevonden.
Mogelijk kan je met de naam schaafstro, meer vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey bedankt! Die had ik nog niet gehoord.

Andere antwoorden (1)

Ik heb 2jaar terug een schilder opleiding gedaan,waar ze veel boeken hadden over schildertechnieken vanvroeger tot nu. Ook over schuurtechnieken. Ik weet dat het misschien ouderwets is,maar soms kan een bezoek aan de bibliotheek meer betekenen dan uren op het internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met u eens.
Op mijn opleiding is een grote collectie met studie boeken.
Helaas stonden hier alleen moderne schuur materialen in...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op internet is het ook lastig na te gaan of de bron wel klopt... Wel jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa internet is mij altijd afgeraden op dat gebied. Omdat je veel bij verhalen en recensies van beunhazen en doe het zelvers komt. Zelf zit ik niet meer op de opleiding,dus kan ik het niet 123 voor je natrekken. Alsnog veel succes met het boeken bladeren en schuur ze!