Hoe kan ik 3 vloeibare substanties goed mengen zonder dat er veel luchtbellen ontstaan in het materiaal

Het materiaal heeft een hoge viscositeit
En luchtbellen zijn funest wanneer het materiaal is uitgehard

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleine hoeveelheden mengen zonder luchtbellen is het beste handmatig te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me ook handig om te weten om welke vloeistoffen/materialen het gaat.

Antwoorden (3)

Gebruik een verfmenger in combinatie met een laagtoerige boormachine.
Zolang de schoepen ondergedompeld blijven kunnen ze ook geen luchtbellen meezuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom uit de "mengindustrie" en ken dus het probleem.
Tijdens het mengen (roeren) "sla" je de lucht in de vloeistof . Omdat de dikke vloeistof het mengblad niet zo snel kan volgen, onstaat er een vacuum achter het mengblad. Als dit vacuum zich dicht bij het oppervlak van de vloeistof bevindt, wordt het aangeviuld met lucht uit de omgeving. Die lucht meng je vervolgens door de vloeistof.
Een van de oplossingen is dus zééééér langzaam roeren en niet te dicht aan het oppervlak, b.v. met toepassing van meerassige roerelementen (zie afbeelding). Als het om kleine hoeveelheden gaat en de viscositeit in de buurt van die van verf ligt, kun je ook aan een verfschudder denken zoals die in een verfwikel worden gebruikt.
De enige goede oplossing is echter (zo gebeurt het industrieel) de vloeistoffen in de juiste verhouding door een pijp pompen waarin zich een statische mixer bevindt. Het woord zegt het al; er wordt niet bewogen (geroerd) tijdens het mengen. Om je een indruk te geven hoe een statische mixer er uit ziet voeg ik een site van een leverancier bij. Er zijn overigens vele andere leveranciers.
http://www.jls-europe.de/mixers/mixers-other.html?gclid=CJSf55mSlZ8CFUQM3god2REvNA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door ze te mengewn in een vacuumkamer,als je de menger in een luchtdichte ruimte paatst waarna allle overtollige lucht weggepomt word heb je geeen luchtbellen meer in je materiaal.