Hoe werkt kernenergie?

Ik wil graag weten in het kort hoe kernenergie wordt gecreëerd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dit gebeurt in een kerncentrale. Je moet het je zo voorstellen.

Uranium238 (de stof die gebruikt wordt voor het opwekken van kernenergie) komt in dichte staven in de kernreactor. De kernreactor zorgt ervoor dat er hele kleine deeltjes (neutronen) bij dit uranium komt. Hierdoor wordt het uranium gespleten tot hele kleine deeltjes (die neutronen) en die kleine deeltjes komen dan weer bij een andere staaf met uranium. Zo gaat dit door als kettingreactie.

Nu is dit opzich niet zo bijzonder, het bijzondere is, dat als het uranium gespleten wordt neutronen, dat er heel veel warmte vrij komt. Deze warmte wordt gebruikt om water te verhitten, en dat water wordt stoom. Deze stoom drijft een heel groot rad aan, met daaraan een dynamo (zoals bij je fiets, het stoom heeft de functie van jou benen als die trappen). De dynamo zet de beweging dus om in stroom, en deze stroom kan voor vanalles gebruikt worden, bijvoorbeeld voor jou televisie..

Toegevoegd na 20 minuten:
Hieronder nog een leuk plaatje van hoe een kerncentrale er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heel simpel gezegd worden er instabiele stoffen gebruikt.

Die stoffen vallen als het ware uiteen, een proces waar veel warmte wordt gecreëerd. Die warmte wordt gebruikt om een turbine aan te drijven (vergelijk het met de dynamo op je fiets, alleen nu wordt deze grotere variant bewogen door opgewarmd water).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel :D

Massa= energie dat zegt de speciale theorie van Einstein. Die energie kunnen we er uit halen, doormiddel van kernsplijting of kernfusie. Je kunt niet zo maar bepaalde materien gaan splijten. Bij Uranium of plutonium etc.. gaat dat makkelijker die moeten eerst verijkt worden. Vervolgens hebben we " verijkturanium " dat splijtstof gaat in de reactor waar losse neutronen tegen de kernen worden aangebotst. ( vergelijkbaar met biljarten :P ) vervolgens valt die kern uitelkaar ( onstabiel, uitzending van straling ) Dit levert heel wat energie op, vervolgens blijft dit proces in gang doordat andere neutronen tegen andere kernen worden gebotst.. etc...

Tot slot, energie die tijdens zo'n splijting vrijkomt wordt opgevangen ( o.a warmte ) daardoor wordt er er vlink wat stoom onderdruk gezet en dat drijft een grote generator aan. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij kernenergie wordt er in de eerste plaats gedacht aan een kerncentrale waar elektriciteit geproduceerd wordt. Dit is echter slechts een onderdeel van de hele nucleaire keten die loopt van uraniumwinning tot opwerking en opslag van radioactief afval.

Deze ingewikkelde productieketen betekent dat radioactief materiaal veelvuldig vervoerd moet worden, per trein, per schip of gewoon over de openbare weg per vrachtwagen, met alle risico’s van dien. Ook wordt gedurende deze productieketen veel energie gebruikt, voor winning, transport en bewerking. Kernenergie is een energie-intensieve manier van elektriciteitsproductie. Meestal wordt hierbij fossiele brandstof gebruikt, hetgeen er uiteindelijk toe leidt dat de uitstoot van kooldioxide bij de productie van kernenergie even groot is als die van een moderne WKK-gascentrale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HEEEL kort:

Kernsplitsing in brandstofstaven (in een reactorvat) genereert heel veel warmte. Met een warmtewisselaar wordt water in stoom omgezet mbv de opgewekte warmte. De stoom doet een turbine draaien. De turbine is verbonden met een generator die stroom opwekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer de formule E=MC kwadraat...

En dan snap je snel alles van kernenergie...

Het wordt niet gecreëerd hoor, het wordt manifest gemaakt...

Er is een deficiet aan massa bij het uiteenvallen van celkernen, dat deficiet aan gewicht is die enorme energie die vrijkomt... Dus massa wordt energie...