Kan het zeewaterpeil (laagtij tot hoogtij) veranderen zienderogen?

Ik stond aan de kust net voor de oceaan en ik probeerde te meten hoe snel de tij overging. Ik kwam er opmerkelijk genoeg achter dat elke 5 minuten of zo ik een stapje achteruit moest doen om te voorkomen dat mijn schoenen nat werden. Kan het waterpeil dusdanig snel stijgen? Het was wel binnen een baai maar voor de rest open oceaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja , dat kan heel goed . Ben je in west Canada bij Vancouver terhoogte Vd eilanden ? In het kanaal tussen Engeland en Frankrijk (dus zee) gaat het ook enorm snel vooral iets ten zuiden van .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Er zijn zelfs plaatsen op aarde waar het getijde zo hard gaat dat er niet tegen te lopen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jahoor dat kan prima, zeker in een baai aan de Atlantische oceaan. Het tijdsverschil tussen eb en vloed bedraagt maar ongeveer zes uur. Een flink deel van de tijd is het of eb, of vloed. Daar tussen kan de vloed snel opkomen. Een drooggevallen baai kan binnen een uur helemaal vollopen. Ik ken een baai in Frankrijk waar het water op wandelsnelheid binnenloopt, en je flink door moet lopen om droge voeten te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn getijden waar het water zo snel zakt of stijgt dat er havens droog gelegd worden. Zo is er een haventje in Lillo antwerpen waar het om de +/- 12uur droog komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft niets te maken met hoe snel het water stijgt of zakt maar het verschil in waterniveau en dat komt echt heel veel voor hoor dat soort haventjes.
Ja dit kan zeker!
Uit jouw vraagstelling is helaas niet at te leiden hoe steil de oever is waarop je stond, maar zo te lezen stond je op een strandje in een baai waar het landschap slechts heel langzaam hoger wordt. Hierbij heb je relatief gezien niet eens zo'n hele snelle/grote stijging van het tij nodig om toch hele stukken strand te overspoelen. Als het hoogteverschil van een 50 meter breed strand slechts 0.75 meter bedraagt spoelt zo'n breed strand natuurlijk snel over. Daarnaast heb je zelfs plekken op aarde waar het verschil in tij zelf 10 tot 15 meter kan bedragen.