Hoeveel cm sneeuw is 1 liter per vierkante meter?

Ik zie net dat er zaterdag bij mij in het dorp 1-3 liter neerslag per vierkante meter wordt verwacht. Nu zou dat als regen 1-3mm zijn. Maar als sneeuw.. hoe diep wordt het pak dan?

Toegevoegd na 9 minuten:
ehm.. Dus niet 1 mm denk ik: Neerslag gegeven in liters gaat bij mijn weten uit van de neerslag in gesmolten toestand. Niet als in een potje sneeuw van 1 liter, maar water hoeveelheid 1 liter.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je nu eens 1m2 sneeuw uit je tuin haalt en dit smelt, kom je er misschien achter. ;-) Sorry, misschien is dit niet helemaal een antwoord, maar ik ben geen held in wiskundige berekeningen...vandaar.

Sneeuw varieert in gewicht van 200 tot 600 kg per kubieke meter. Het laagje kan afhankelijk van de dichtheid van de gevallen sneeuw en de hoeveelheid (qua gewicht) dus variëren van 1,7 mm tot 15 mm.

Bronnen:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/11/28/R116.htm

1-3 mm neerslag kan je vergelijken met 1 tot 3 cm sneeuw, maar het hangt ook af van de windsnelheden, zo zou je bij een windsnelheid van 30 km/h 3 mm neerslag kunnen vergelijken met 5/6 cm sneeuw. Maar, hoe hoger de sneeuwlaag word, hoe compacter hij word. Dus na de 3 cm kan je 1 mm regen vergelijken met 1cm sneeuw. (aangezien bij mijn plaats zaterdag 3-5mm is gemeld met een windsnelheid van 40/60 km/h) Zou er zaterdag bij jou rond de 5/6 cm kunnen vallen. Hou ook rekening met dat het zaterdag stuifsneeuw word in Limburg. Dus op de ene plaats kan er 2 cm liggen en op de andere plaats 10/15. Op de wegen zal het minste liggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100