Beiden... Water van 4° heeft het kleinste volume en alles verder daarbuiten, dus hoger of lager, zet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warm water !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van ijs? Koud dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJs is geen water, al is het wel H2O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Disp, natuurlijk is ijs water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@disp:Water heeft drie aggregatietoestanden. Te weten gasvormig (stoom), vloeibaar (water) en vast (ijs). Het is en blijft water.
Water is in dat opzicht een heel vreemd goedje.
Het is het 'kleinst' bij vier graden Celsius.
Bij kouder en warmer worden zet het uit.
We noemen dat de 'anomalie van het water'.
AWM
14 jaar geleden
Het uitzettingcoefficient van water heeft een kantelpunt van + 4 graden celcius. Dus boven deze temperatuur zet het uit maar ook onder de + 4 graden celcius zet het weer uit. Dus onder het vriespunt (als het ijs is geworden) blijft het uitzetten, Daarom kunnen bevroren leidingen kapot vriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over water kan je niet iets zinnigs zeggen. Het is zo'n afwijkend spul, dat je alleen maar pagina's vol kunt schrijven.
Kijk voor alles over water op:
http://www1.lsbu.ac.uk/water/anmlies.html#M1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heet water en koud water (bevroren water bedoel ik dan).

Koud water;
Zet een schoteltje boordevol water in de diepvries en haal het enkele uren later weer uit. Het water is nu ijs geworden, maar doordat water bij bevriezing uitzet, komt het ijs boven het schoteltje uit! Dat is een vreemde zaak, want alle stoffen krimpen juist wanneer ze afkoelen.
Ook water krimpt bij afkoeling, maar slechts tot 4° C. Daalt de temperatuur nog lager, dan gaat het water uitzetten. Dat verklaart waarom in de winter bevroren waterleidingbuizen stuk springen. Het ijs heeft namelijk meer plaats nodig dan het vloeibare water.

Heet water;
In een pan met heet water op het gas gebeurt eigenlijk hetzelfde. Het warme water zet uit en stijgt op. Het koelt daar af en zakt weer naar de bodem. Daar wordt het opnieuw verwarmd en stijgt weer op.
De warmte wordt verplaatst door stroming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoffen krimpen en zetten uit gedurende toevoer of afvoer van temperatuur. Als water 10 graden is en dat 10 graden blijft krimpt het niet en zal het ook niet uitzetten.

Volume van een stof verandert dus gedurende opwarmen of afkoelen, niet als de temperatuur constant is.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Temperatuur" in 1ste zin moet "warmte" zijn