Zijn er harde wetenschappelijke bewijzen beschikbaar dat de Malediven onder water komen te staan als gevolg van klimaatverandering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, helemaal niet. Momenteel heeft men een aantal metingen uit de context gehaald van de 'stijging van de zeespiegel', maar we weten dat met eb en vloed hier het water nog veel meer op en neer gaat (door de ligging o.a. en de zee-engte die onze Noordzee vormt).

Wat bovendien niet vermeld wordt in de cijfers, is dat blijkbaar ook de landbodem niet altijd op dezelfde hoogte blijft. Zo gaat zelfs de strandbodem aan onze kust ook meer dan 100 millimeter op en neer omdat onder de aardkorst ook de vloeibare aardinhoud meebeweegt, niet alleen met de zon- en maaninvloed qua gravitatie versus middelpuntvliedende kracht, maar ook regionaal de continenten nog steeds 'driften' en vooral bij de breuklijnen daarvan grotere schommelingen ondervinden (zie tectonische platen).

Dus ook zonder zeespiegelverhoging of verlaging, kunnen bepaalde landdelen 'zinken', kunnen nieuwe eilanden ontstaan en andere verdwijnen.

Wat betreft de maladiven, kan het dus dat die ook zonder zeespiegelstijging terug verdwijnen onder de oceaanoppervlakte.

De mens heeft altijd angst om te sterven, en er wordt beroep gedaan op primitieve angsten om snel kleine evoluties als 'wereldschokkend' naar buiten te brengen, omdat we nu eenmaal op sensatie belust zijn.

Wetenschappelijk gezien, is ook de opwarming van de aarde van 0,1 à 0,3 graden (die intussen gestopt lijkt te zijn alsook dat er de vergelijkingspunten blijkbaar nu tegen warmere bebouwing lijken te liggen waar ze vroeger op het platteland lagen en we 100 jaar geleden ook geen enkel temperatuurmeetpunt op de oceanen en dus de zonne-instraling toch 10.000 X meer van belang lijkt te zijn dan de menselijke mini-mini-tussenkomst mogelijk maakt), zodat je echt niet hoeft te panikeren.

De mens zal altijd problemen moeten oplossen. De overbevolking versus voedingsvoorziening en grondstofbeheer incl. brandstoffen raakt een van die problemen. De opwarming en zeespiegel is daarbij eigenlijk een te verwaarlozen probleem dat men bovendien NIET in de hand heeft omdat we de tectonische stromen menselijk NIET kunnen corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We spreken hier ook meestal over termijnen van meerdere generaties tot zelfs duizenden jaren. "First things first", zegt het gezond verstand dan. Het bijbelcitaat van vandaag zegt dat schitterend, en die tekst is ook al 2000 jaren oud: "Uit de tweede brief van Paulus aan Timoteus
2, 24 Een dienaar van de Heer moet geen ruzie maken,
maar voor iedereen vriendelijk zijn;
hij moet een goede leraar zijn
en een verdraagzaam mens." Als de mensen op die eilanden in problemen zouden raken, moeten we vooral die mensen laten emigreren naar andere landen en ze daar opvangen. Niet dat eiland koste wat kost behouden als de natuur besluit dat dat eiland zou moeten zinken binnen 1000 jaar... Wenselijk versus haalbaar.

Andere antwoorden (2)

Bij klimaatverandering naar hogere temperaturen stijgt de zeespiegel, dat is en wet van Meden en Perzen. De Malediven zijn erg laag, dus ze zullen net als de Doggersbank door de zee worden verzwolgen als het zeeniveau maar genoeg stijgt.
De onzekerheid zit hem meer in de mate en de snelheid van de klimaatverandering op dit moment. Het zal ook nog wel even duren voordat zulke gigantische hoeveelheden ijs zijn gesmolten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Malediven liggen in een gebied waar de zeespiegel ongeveer 5 mm per jaar stijgt. Het hoogste punt punt is ongeveer 2400 mm boven zeeniveau. Als de zeespiegel in dit tempo blijft stijgen zouden ze, theoretisch gezien, over 480 jaar definitief onder water verdwijnen.

Echter, er zijn een aantal andere factoren die een rol spelen. De zeespiegel stijgt door het afsmelten van ijskappen. Maar lokaal kan dit ook betekenen dat de zeespiegel hierdoor daalt (zie de link). Het gedrag van de zeespiegel als gevolg van de klimaatverandering is, net als het gedrag van het klimaat, een complex geheel. Volgens mij zijn er nog geen sluitende modellen die het geheel adequaat voorspellen, en daarmee ook geen harde wetenschappelijke bewijzen.