Hoe kan je een doelgroep/onderzoekspopulatie selecteren uit klanten voor een kapperszaak?

Iemand zegt namelijk dat je dat heel precies kan beschrijven (dus bijvoorbeeld vooral mannen tussen de 20 en 25 jaar die 2 keer modaal verdienen), maar naar mijn inziens maakt bijna iedereen gebruik van een kapper. Hoe kan je dus duidelijk een doelgroep afbakenen in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

In de eerste plaats vraag je je af; 'Wat wil de klant'?
Een onmisbaar hulpmiddel daarbij is het klantenbestand.
Aan de hand van de postcodes kan je bepalen uit welke buurt de meeste klanten komen. Zo kan je grofweg bepalen wat hun lifestyle is.
Je kunt zo ook bepalen hoeveel ze in jouw zaak besteden
en waaraan ze dat doen.
Een klantenbestand bevat natuurlijk veel mensen, maar van één type heb je vaak de meeste mensen. Die voelen zich kennelijk prettig in deze kapperszaak. Dáár moet je er dus méér van zien te krijgen, bijv. door postcodegerelateerde mailings.

Als een herenkapperszaak die van een langzittende oudere kapper was en die nu weer voortgezet wordt door zijn zoon, dan zal de doelgroep waarschijnlijk jongere mannen aantrekken, doordat deze kapper ineens vlotte, trendy kapselfoto's in de etalage neerzet. Hij heeft immers een nieuwere style en andere kniptechnieken recent nog geleerd. Zo kan je dan uit het vaste klantenbestand zomaar een nieuwere doelgroep krijgen.
Zo kan een kapper ook door verbouwing van een oubollige zaak die hij verandert in een MTV-achtige zaak, (terwijl de kapper authentiek is gebleven), prima uiteenlopende doelgroepen van dienst zijn. mensen zien verandering, willen meegroeien of ontdekken en zo kan je dan een andere doelgroep ook aantrekken.
Je moet dan wel bewust weten wát voor doelgroep je aan wilt trekken, maar je hoeft daarbij niet volgens star afgebakende doelgroepen te denken.

Een kapsalon is dé zaak waar de mensen individueel behandeld willen worden behandeld.
Sfeer, persoonlijke aandacht, bereikbaarheid en kwaliteit-prijsverhouding,spelen mogelijk nog meer een rol dan de
doelgroepenformulering. Doelgroepen kunnen ineens veranderen. De kapper moet weten wat hij wil; massa of individualiteit? Hij moet eerst bepalen wat zijn zwakke en sterke punten zijn en waar zijn kansen/bedreigingen liggen. Zo kan hij met zijn doelgroepen meeveranderen terwijl hij trouw blijft aan zijn formule.

In elk geval is het klantenbestand de uitgangsbasis. Hiermee moet hij aan de slag gaan om inzicht te krijgen in het gedrag van huidige en ex-klanten. Als je weet hoe je klantengroep in elkaar zit, kan je pas bedenken hóe je deze klanten meer kunt gaan benutten.
amc