Soms lijkt bij verkleining van een portretfoto de expressie te veranderen, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Uitdrukkingen van een gezicht komen tot stand door relatief kleine dingen; Een wenkbrauw die iets gedraaid is, een rimpel hier of een spiertje daar.

Door een foto te verkleinen verlies je zichtbare details. En daardoor zie je de belangrijke details voor gezichtuitdrukkingen niet meer. En daardoor verliest het gezicht een deel van de uitdrukking.

Zeker bij digitale foto's heb je hier snel last van, omdat pixels gemiddeld worden, en haarscherpe details snel verdwijnen bij verwerken & compressie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Expressie kan heel gedetailleerd zijn. Als je een foto gaat verkleinen dan kan iemand bijvoorbeeld opeens boos kijken in plaats van nadenkend, omdat het lijkt dat de wenkbrauwen/ogen donker worden. Het hangt uiteraard van de foto af, maar door de details die niet meer duidelijk zijn, kan de expressie veranderen.