Hoe kan een secondewijzer precies elke seconde tikken bij een elektrische klok?

Hij werkt op batterijen, maar hoe zorgen die batterijen er voor dat de secondewijzer steeds na 1 seconde weer tikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een batterij-uurwerk zit een elektronische schakeling waarbij de trillingen van een kwartskristal een groot aantal malen door 2 gedeeld wordt. Deze schakeling geeft elke seconde een impuls aan het motortje dat de wijzers beweegt. De nauwkeurigheid van de klok wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de kwartsoscillator.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal wordt een kristal gebruikt op 32.768 Hz, in de meeste klokjes zie je een metalen busje van 8 mm lang en 3 mm dik, dat is het kristal. Op de meeste klokken staat dan ook het Engelse woord Quarz vermeld.