ga je op een fiets sneller een heuvel af als je zwaarder bent dan wanneer je lichter bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk het wel,
meer kilogram is meer massa is meer kracht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, als de heuvel niet te kort is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die uitleg klopt niet helemaal, 112012, meer massa is inderdaad meer kracht, maar uitgeoefend op meer massa betekent dat dezelfde versnelling. Waar het 'm om gaat is de luchtweerstand (zie mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar dan neem je rolweerstand helemaal niet mee, toch?

Antwoorden (2)

Het hangt er eigenlijk van af wie het snelst trapt ;-)

Maar er van uitgaande dat er niet getrapt wordt:

In principe wel. Hoewel de zwaartekracht hetzelfde is voor de zware als de lichte persoon en ze dus even snel zullen versnellen is de storende factor de luchtweerstand.

Simpel uitgelegd:
De zware persoon draagt meer kinetische energie met zich mee (E = mv²/2, dus meer m = meer E). De luchtweerstand wil continu energie 'afnemen'. Deze energie kan je ook weer in de formule gaan bekijken: E = mv²/2 maar aangezien hier de constante versnelling niet bepalend is kan je stellen dat om over quasi dezelfde energie te spreken de lichte persoon meer snelheid 'afgeeft' en dus trager de heuvel afrijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt. Je spreekt over een heuvel, dus over een maximale hellinggraad van 5 à 8 graden in Nederland. De valversnelling is voor alle voorwerpen op een zelfde stuk van de aardkorst gelijk, rond de 9,81 m/s².

Dit is een prima gelegenheid om dit uit te leggen, want er zijn niet veel wiskundeleerkrachten meer die het leuke van formules mooi uitleggen:

meter per seconde kwadraat is eigenlijk meter per seconde per seconde en ik leg eenvoudig uit:

Je start een beetje moe alle twee aan 0 km/h als je bovenaan de helling bent. Dan gaat het een kilometer naar beneden. De druk bij beide fietsen en jullie gewichten erop is dat als je recht naar beneden zou gaan, je na één seconde van 0 tot 9,81 meter per seconde zou gaan = 9,81 X 60 X 60 / 1000 = 35,316 km/h. Daarna ga je weer versnellen en na twee seconden dus al 70,632 km/h. Nu begrijp je pas de eenheid PER seconde ga je rapper PER seconde dus per seconde kwadraat.

Je begrijpt echter al dat dit op 5 graden helling via overzetting en verlies op je wiel, slechts traagjes voor een versnelling zorgt omdat je niet recht naar beneden valt.

Je zult dus allebei rapper gaan en dat geldt voor beide gewichten. Op dit soort hellingen zul je trouwens maar 30 km/h halen.

Bij hogere snelheden (boven de 40 km/h) wordt de luchtweerstand pas van belang en ga ik je een ander WERKELIJKE voorbeeld geven uit mijn jeugd: Mijn broer en ik reden naar Luxemburg met de fiets, ik met een oude Magneet met drie 'blokvitessen' met alle bagage en hij met een racefiets. Bergop ging ik heel traag om die massa omhoog te trekken, en hij snel. Bij serieuze hellingen van lange duur, haalden we echter snelheden boven de 50 km/h en hebben we dit UITGETEST (zonder duwen). Ik haald op bepaalde hellingen 68 km/h zonder duwen (zomer, lichte luchtweerstand) en hij haalde max. 60 km/h ondanks zijn grotere aerodynamica maar door het dubbel zo grote gewicht versus de gelijke luchtweerstand. Tot ongeveer 35 km/h was er GEEN verschil, en dat voelt echt wel gek aan omdat je in je hoofd toch blijft denken dat het verschillend moet zijn.

Voor een technisch moeilijker maar perfect antwoord: Zoek eens op Wet van Stokes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze oefening moet je dus ECHT doen i.p.v. alleen lezen hier. Dan pas onthoud je dit je leven lang en zul je volgende keer met plezier naar school gaan om (samen) dit experiment uit te leggen, en zul je ook voor je klasgenootjes lesvolgen leuk maken!