Hoe komt het dat de mens van alle dieren op aarde, de enige geëvolueerd is tot een bewust denkend wezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er zijn een aantal dieren met (zelf) bewustzijn.
Met zekerheid is dat vastgesteld bij bepaalde mensapen , inderdaad dolfijnen, grijze roodstaartpapegaaien en van veel dieren weten wet dat nog niet (zeker)

De grijze roodstaartpapegaai had zelfs gevoel voor humor en hield mensen letterlijk voor de gek (ik ben de naam van het beroemde diertje kwijt , ze is 45 jaar geworden , een gebruikelijke leeftijd voor dit soort papegaaien maar google er maar eens op en bekijk youtube filmpjes maar eens.

Dus zijn we niet de enige zelfbewuste en bewust denkende wezens op deze aarde.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het hier niet over de neiging van sommige mensen dieren te antropomorfiseren(vermenselijken) maar over objectiveerbaar onderzoek, de eerder genoemde grijze roodstaart had een verstandelijk vermogen van een kind van een jaar of 7, ze heeft andere papegaaien leren spreken en kom ook bij een voorwerp wat ze niet kende een combinatie aangeven van producten waar het op leek, ze had zeker zelfbewustzijn en een woordenschat hoirende bij een normaal ontwikkeld kind van 7 jaar.
Ze aapte dus niet na maar kon ook met nieuwe dingen komen.
Dit is ook wel gezien bij Bonobo's (klein soort chimpansee)
maar die kunnen niet praten, de gedetailleerde communicatie ging met het aanwijzen van voorwerpen en andere non verbale technieken.
Van blauwe vinvissen is het zingen bekend welke communicatie steeds meer inzicht geeft in het mentale vermogen van de grootste dieren op aarde.

Laten we onszelf niet teveel op de borst slaan en daarmee menend recht te hebben dieren dingen aan te doen omdat ze niet in drievoud kunnen protesteren!!

Onze blindheid voor bewustzijn van dieren komt mogelijk voort uit onze eigen arrogantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is de vraag der vragen! Ik denk dat deze vraag lastig te beantwoorden is. Over waren er eerst ook Neanderthalers maar die zijn uitgestorven. Misschien is er maar plaats voor 1 intelligent wezen op aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houdt een mensaap letterlijk een spiegel voor, en deze weet dat hij/zij naar zichzelf kijkt. Dieren hebben dit niet. Bewus zijn van zichzelf. Als u dieren een spiegel voorhoudt, dan denken deze dat het een ander dier is of een soortgenoot.

Maar de mens is niet de enige die bewust is van zichzelf.
Ook dolfijnen zijn bewust van zichzelf.
Wel zijn de hersenen van de mensaap meer ontwikkeld in tegenstelling tot de dolfijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wel weer dieren die zichzelf in een spiegel kunnen herkennen hoor. Ik weet ze niet allemaal, maar ik weet zeker dat een olifant en een ekster dat ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn er inderdaad wel wat meer, naast de al genoemde mensapen (bonobo's, chimpansees, orang-oetans, sommige gorilla's) en dolfijnen, slagen ook olifanten, eksters en orka's (oké dat zijn dolfijnen, maar zo zien de meeste mensen ze niet) bij de spiegeltest.
Als je misschien nog een miljoen jaar of zo wacht (een korte tijd evolutionair gezien) komt er misschien nog een nieuw wezen bij ( of voor ons in de plaats).
Overigens moet dat bewuste denken dan wel weer een evolutionaire voorsprong geven. De huidige dieren doen het al aardig goed, (wormen, spinnen, muggen, etc) dus waarom veranderen.
Overigens doen olifanten en dolfijnen al een aardige stap in die richting.
Reddie
11 jaar geleden
Mischien zijn wij pas de tweede, en moeten er nog meer soorten komen?
Of mischien bestaat er al eentje maar is hij nog niet uitgeëvolueerd?
Ik denk niet dat deze vraag te beantwoorden is, en op het moment denk ik ook niet dat er ooit nog een soort op aarde komt die 'slimmer' is als ons, dan zouden wij wel de eerste zijn die hem uitschakelen, of dusdanig isoleren zodat hij niet meer verder kan evolueren.
Bovendien is de mens toch al in de meerderheid (afgezien insecten etc..) en hebben we de meeste soorten dieren al zover geisoleerd dat evolutie onder bijvoorbeeld apen al onmogelijk zou zijn.

Mijn conclusie, er is maar plek voor 1 intelligent soort!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, om te beginnen zijn we niet de enige (geweest) Er zijn tal van humanoïden verschenen en in de loop van de tijd weer weer verdwenen; (de laatsten, de Neanderthalers nog maar ruim 30.000 jaar geleden).
De mens is op tal van gebieden inferieur aan andere (zoog)dieren. Vogels zien beter, honden ruiken beter, olifanten zijn sterker enzovoort. Ieder organisme ontwikkelt wapens en strategieën om zijn genen te laten reproduceren. Wij kregen slimme hersens en dat bleek het meest effectieve middel in de evolutie. Dat leidde tot een explosie van vaardigheden die andere dieren misten: het beheersen van van vuur, het maken van gereedschap, het ontwikkelen van spraak en taal, enzovoort. Daardoor zijn wij de overheersende soort op aarde geworden. Dat deze ontwikkeling in de menselijke evolutie ook tot zeer ongewenste bijverschijnselen heeft geleid, behoeft geen betoog. We zijn eigenlijk een uit de hand gelopen zoogdier. We kregen zelfs meer dan voor ons voortbestaan strikt noodzakelijke eigenschappen. Wetenschappen en kunst bijvoorbeeld. Dat is leuk voor ons natuurlijk maar wat daar de evolutionaire meerwaarde van is, heb ik nooit begrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat dit komt omdat een mens fyciek niet sterk is vergeleken met andere dieren. om te overleven moeten wij slim zijn en hebben we niks aan ons lichaam.

bijvoorbeeld: Je bent een overlevende uit een vliegtuigongeluk. Je hebt het met maar vijf mensen overleeft en het kan dagen duren voor ze je redden en er is geen eten en drinken meer plus je hebt het stomme ongelijk om midden in afrika in een kloof vol met wilde dieren te landen. Je moet je eten zelf vangen en verzamelen , je moet water zoeken en je zelf verdedegen tegen roofdieren. Op dat moment heb je niks aan je spieren je moet dus slim zijn. De mens maakt alleen kans door samen te jagen en jaagt technieken te bedenken.

Dus samen gevat : Wie niet sterk of snel is moet slim zijn.