hoe komt het dat als je verschillende verf kleurenmengt de verf steeds donkerder wordt?

Ik zit in een kunstklas en werk met school veel met verf, en als ik teveel kleuren meng dan wordt de verf heel erg donker. Toen ik dat aan mijn docente vroeg wist zij het niet. Toen ik dat hoorde dacht ik dat dit wel iets is voor know how

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Stel je mengt rode en blauwe verf:
Rode pigmentcellen kaatsen het rode deel van het lichtspectrum terug en de overige golflengten worden in warmte omgezet, voor blauw pigment geldt natuurlijk hetzelfde en wordt alleen blauw licht terug gekaatst.
Om verf te laten dekken hebben we aan een laag bij lange na niet genoeg en bij dekkend schilderen liggen er meerdere lagen pigmentcellen op elkaar, want pigmentcellen moeten bij elkaar gehouden worden door een bindmiddel; er zit dus ruimte tussen de pigmentcellen.
Nu is een pigmentkorrel niet mooi plat en hij kaatst dus licht alle kanten op. Als we in een kleur schilderen dan wordt het licht wat meer naar achter wordt gekaatst weer mooi teruggekaatst door die korrel er onder, maar zit er onder een rode korrel een blauwe korrel dan kan die blauwe korrel het teruggekaatste rode licht alleen maar omzetten in warmte en gaat dat licht dus voor ons oog verloren.
Hoe meer kleuren er worden gebruikt hoe meer licht er dus wordt omgezet in warmte en hoe donkerder het dus voor ons wordt.

Toegevoegd na 32 minuten:
Afbeelding van olieverflaag onder microscoop:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als aanvulling op het prima antwoord van khepput.
Stel je hebt een rood glaasje en een blauw glaasje, je plaats ze achter elkaar en kijkt er doorheen.
Nu moet je dus door rood en blauw heenkijken, dat is dus altijd donkerder, dan alleen maar rood of alleen maar blauw.
Rood neemt al een deel van het licht weg en dat doet blauw dus ook, dus wordt het donkerder.
Alleen mengen met wit, maakt de kleur lichter.