Beweerde Thales dat de mens was ontstaan door het water?

Beweerde Thales dat de mens was ontstaan door het water? Namen dan de mensen hem toen in het oude periode (oudtijd) hem serieus? En wanneer het moment was waarop theorie van thales voor het eerst werden gedefinieerd door een wetenschapper?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit wikipedia: Zijn uitspraak 'alles is water' is opzienbarender dan wellicht op het eerste zicht lijkt. Het is niet zozeer de inhoud van deze uitspraak, maar de formule. De formule is: 'Alles is...'. Thales zoekt naar een natuurlijke oorzaak van alle dingen waartoe je de chaotische verscheidenheid in de werkelijkheid kunt herleiden. Hij is daarmee de grondlegger van het reductionisme. Hij zoekt het beginsel van alle dingen niet bij goden, maar in de natuur zelf, en hij meent dat die oorzaak kenbaar is. Dit wil echter niet zeggen dat Thales een wereld zonder goden voorstelt. Anderzijds is zijn theorie, naast reductionistisch, ook naturalistisch. Thales verklaart de wereld met behulp van analogie-redeneringen: in de wereld om ons heen groeien wezens door water en is het zaad waaruit zij ontstaan meestal vochtig. Deze nieuwe benadering is weliswaar nogal grof en indirect, maar is wel een eerste poging om de natuur rationeel te verklaren. In die zin is dit het meest baanbrekende element uit de filosofie van Thales. Thales is natuurlijk zelf de eerste wetenschapper die het heeft gedefinieerd. En dat weten we waarschijnlijk door o.a. Aristoteles die veel heeft opgeschreven. Terwijl we Thales vermoedelijk hoofdzakelijk kennen door aanhalingen in de werken van Aristoteles.

Antwoorden (1)

Ja, Thales beweerde immers dat alles is ontstaan uit water, en deze theorie klopt eigelijk; want de eerste elementen waren water en helium