Hoe werkt een deeltjesversneller? En waarom zijn sommige mensen bang dat dit het eind van de wereld betekent?

Als het kan een beetje in lekentaal zonder al te veel ingewikkelde wetenschappelijke termen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zwarte gat wat kan ontstaan is een erg kleine;

- Miniatuur zwarte gaten: met afmetingen tussen die van een proton (10-15 meter) en een Planckdeeltje (10-35 meter). Ze verdampen door hawkingstraling in een fractie van een seconde. Dit type zwarte gat is volgens Stephen Hawking niet ontstaan door zijn eigen zwaartekracht, maar door druk van buitenaf en zou tijdens de oerknal kunnen hebben bestaan.
Als blijkt dat de Planckschaal in de orde van TeV (Terra electron Volt) is, is het mogelijk om in de Large Hadron Collider die bij CERN in Genève is gebouwd deze zwarte gaten te produceren.
Dan zouden verschillende kosmologische theorieën experimenteel getest kunnen worden (de eerste test vond plaats op 10 september 2008).

Sommige mensen zijn bang omdat ze er niet alles van begrijpen. Ik denk dat men denkt dat het dan om gigantische zwarte gaten gaat die geproduceerd zouden worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een deeltjesversneller zorgt dat atomen met elkaar in botsing komen doormiddel van snelheid wat zwarte gaten kan veroorzaken.
mensen denken dan gelijk aan de zwarte gaten die in de ruimte alles verslinden .
zo'n vaart zal het niet lopen .
om een ingewikkeld verhaal simpel te houden gaat het om het splijten van atomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat uitgebreider was wel leuker geweest en ook hoe die zwarte gaten ontstaan (wordt alle materie wegedrukt ofzo)
En wat gebeurt als als je een atoom splitst? Daar was vroeger al ophef over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=RrXr-dXSDYE
Hele kleine deeltjes (subatomair) worden door middel van magnetische velden steeds sneller "geduwd" door die magneten. Met als doel de deeltjes te laten botsen op andere deeltjes. Dan kan je zien (aan de hand van de fragmenten van die botsing) hoe iets is opgebouwd. Zo werkt een deeltjes versneller.