Als vergif (vloeibaar of niet) over datum is, wordt het dan giftiger of juist niet?

Zag de vraag ergens voorbij komen, en ben erg benieuwd!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Het gif blijft giftig maar in MINDERE mate:

http://answersto.wordpress.com/2010/06/17/does-expired-poison-is-still-poisonous/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen kan je stellen dat vergif minder giftig zal worden met de tijd, maar er zijn gevallen waarop dat niet zo is.

De meeste soorten commerciële vergif werken op meer dan één component, en zijn vaak mengsels van chemicaliën die met elkaar kunnen reageren, met de lucht kunnen oxideren, verdampen, enz. In de regel zal de effectiviteit van het vergif afnemen, maar in sommige gevallen (en dat zal eerder uitzondering dan regel zijn) zou het vergif wellicht nog krachtiger worden na verloop van tijd.

Hele simpele enkelvoudige soorten vergif die zeer stabiel zijn (b.v. een fles cyanide, formaldehyde, een oplossing zware metalen) kunnen enorm lang "goed" blijven, in feite bijna oneindig.

Voor vergif wat je in een winkel koopt voor een specifiek doel (b.v. bestrijding van mieren), is het zeker dat de effectiviteit van dit product minder wordt als het over datum is, maar dat betekent niet dat het niet meer giftig is, en ook niet dat voor een andere doel (b.v. vissen i.p.v. insecten) nog giftiger kan worden.