Wat is de minst vermoeiende/belastende manier op je fiets een trap (met fietsgoot) op te duwen?

Elke dag als ik naar mijn werk fiets moet ik vier trappen op naar de brug. Dat betekent dus mn fiets via de goot naar boven duwen en hijgend boven komen..
Nu duw ik altijd met één hand het stuur en met de andere het zadel. Ik zie echter de meeste mensen de fiets voor zich uit duwen, met twee handen aan het stuur. En misschien zijn er nog wel meer methodes.

Nu vroeg ik mij dus af:
Wat is nou de minst vermoeiende en/of belastende manier (dus eigenlijk: de beste manier) om je fiets naar boven te duwen?
Graag alleen theoretisch onderbouwde antwoorden ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zelf denk dat het minst vermoeiende is wanneer je het traject opdeelt in laten we zeggen 4 stukken en tussentijds de rem inknijpt en een korte pauze houdt om op adem te komen, want hoe je het ook bekijkt de fiets zal toch naar boven moeten, en dan kun je het beter rustig aan doen en korte pauzes inlassen

de beste manier is de fiets zo vast te pakken, zodat je je lichaam recht kan houden, in de looprichting. een gedraaid lichaam maakt dat het meer energie kost, om boven te komen, omdat dit onnatuurlijk loopt. wat de beste manier voor jou is, zul je uit moeten proberen. ik zit zelf te denken aan het stuur met één hand, in het midden van het stuur, vast houden. met de andere hand kan je dan een slinger beweging maken, die je normaal ook maakt tijdens het lopen.

Het minst vermoeiend is om je fiets gewoon op je schouder te nemen, zoals wielrenners dat ook doen, en die fietsgoot helemaal niet gebruiken.

De hoeveelheid arbeid die moet worden geleverd is gelijk aan de toename in potentiele energie voor je fiets. Dit is de massa maal de toename in hoogte. Daar komen nog wat wrijvingscomponenten bij als je de fiets laat rollen. Til je de fiets op je nek en loop je de trap op, dan lever je iedere stap de volle arbeid omhoog om je fiets mee te torsen. Daarnaast moet je ook constant de kracht leveren om de zwaartekracht van de fiets te compenseren. Qua energie is dat absoluut de zwaarste methode. Dus toch maar de goot gebruiken. Doordat een deel van de zwaartekracht nu wordt opgevangen door de ondergrond kun jij een groter deel van je kracht gebruiken om daadwerkelijk arbeid te leveren: de fiets omhoog te duwen. Hierbij krijg je te maken met rolwrijving, maar deze is gering bij lage snelheid. Hoe tenslotte je fiets vast te houden? Veel mensen houden de fiets bij het stuur vast, maar volgens mij hou je je rug dan scheef en moet je dus in een hoek kracht leveren. Slecht voor je rug en inefficient. Daarbij slaan de trappers ook nog eens constant tegen je schenen (afhankelijk van de hellingshoek). Beter is het om de fiets aan het zadel (met 1 hand) of aan de de bagagedrager omhoog te duwen. Je schenen zijn dan vrij, het stuur zoekt zelf zijn weg wel door de goot. Ik vind dit ook altijd een prettige methode naar beneden op een dergelijke trap. Bagagedrager vasthouden en rustig de trap aflopen, die fiets vindt zijn weg wel door de goot.

Ik hou mijn fiets vast zoals jij, maar bij een steile trap vouw ik mijn arm dubbel zodat mijn schouder vlak bij het zadel komt en mijn benen achter het achterwiel blijven. Mij kost het op deze manier het minste energie, maar daar geen twee lichamen gelijk zijn moet je zelf de voor jou beste manier uitvinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100