Wat maakt het IJsselmeer zo groen?

Gisteren met de veerboot het IJsselmeer overgevaren van Stavoren naar Enkhuizen. Wat me opviel was het groene water, alsof je door de erwtensoep vaart. Waar wordt dit door veroorzaakt en is het een goed of een slecht teken v.w.b. de waterkwaliteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Als water niet vrij kan stromen dan wordt er bij harde wind veel slib van de bodem losgemaakt. Dat maakt het water troebel, en daardoor slaan waterplanten niet goed aan. Door gebrek aan voedingsstoffen neemt dan ook het aantal dieren af. Dus het is een slecht teken voor de kwaliteit van het water.
Amadea
11 jaar geleden
algvorming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het afvalwater waar veel zeepresten in terecht komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt doordat het IJsselmeer een zogenaamd geeutrofieerd systeem is. Dat is een water met teveel voedingsstoffen daarin opgelost. Daarom kunnen in het water bacterien voorkomen die groeien met behulp van licht (blauwalgen, ofwel cyanobacteria). Als de temperatuur hoog wordt kunnen deze bacterien sterk de overhand krijgen en wordt vaak een vieze laag met dode bacterien aan het wateroppervlak waargenomen. De gezondheidsrisico's van dit soort bacterien kunnen best groot zijn omdat ze afhankelijk van de soort sterke vergiften uitscheiden. Dit probleem is niet slechts landelijk, maar een zich uitbreidend probleem dat ook door opwarming van de aarde verergerd.