Wat zijn abstracte gedachten?

Op nu.nl stond dat je door de cortex complexere taken zoals abstracte gedachten hebben mogelijk zijn. Wat zijn abstracte gedachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Abstractie komt van het Latijnse woord abstráhere, weglaten. Abstractie is het weglaten van alle niet essentiële informatie of aspecten om meer fundamentele structuren zichtbaar te maken.
Het staat tegenover iets concreets. Misschien is dat nog beter uit te leggen met beelddenken waarin concrete dingen voor de geest worden gehaald. Terwijl bij abstractdenken niet een zichtbaar ding met zijn individuele bijzonderheden voor de geest wordt gehaald maar datgene wat het maakt tot wat het in wezen is.
Voorbeeld. Je kijkt naar een stoel. Die stoel is rood, een golvende rugleuning, vier plastic poten van 50 cm hoog, met witte stippeltjes. Als je daarna je ogen dicht doet kun je je die exacte stoel bijna precies herinneren (voor de geest halen) zoals die voor je staat.
Maar als je abstract zou denken dan laat je al die (onbelangrijke) zaken als kleur, grootte, materiaalsoort en versiering weg (abstraheren) van die vele individuele stoelen en dan houdt je alleen nog over wat tot het wezen behoort van het ding (vier poten, leuning en zitvlak en niet meer), wat je dan een stoel noemt. Als je dan iemand het woord stoel hoort zeggen dan denk je niet aan die ene stoel met van die witte stippen etc. maar meer aan het begrip stoel zonder daarbij dus direct een heel concreet beeld van te hebben.
En dat abstracte denken vergt wat meer van je hersenen (cortex) omdat het een ontdoen is van wat je ziet maar juist het wezenlijke kunt herkennen en benoemen

Toegevoegd na 10 minuten:
De uitwerking van abstract denken zag je al bij de oude Griekse filosofen zoals bij Aristoteles:

Het verstand vormt, door abstractie, de begrippen en categorieën, langs de zintuiglijke kennis om.

Ook voor andere soorten ervaringen dan kijken alleen komt abstractie kijken:
Het begrip "rechtvaardigheid" en de kennis van wat het inhoudt, haalt de mens via een abstractieproces vanuit de concrete situaties waarmee hij geconfronteerd wordt.

Ook Plato kende een vorm van abstract denken alleen was zijn totstandkomingsproces daarvan iets anders dan bij Aristoteles

Zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Kennistheorie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het abstract denken gaat het meer om voorstellingen die men van bepaalde zaken kan maken die men niet in de realiteit kan zien, voelen of met andere zintuigen waar kan nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Abstracte gedachten zijn gedachten die geen betrekking hebben op je directe omgeving en het hier en nu.
B.v. als je je een plan maakt om iets te verkrijgen wat op dit moment niet binnen je bereik ligt. Mensen zijn hier goed in maar ook hogere dieren kunnen een plan bedenken, b.v. een stokje gaan zoeken als ze ergens niet bij kunnen.