Verklaring van vermoeidheid/slaperigheid bij lezen van boeken in verhouding tot de computer?

Ik heb een ICT-opleiding gevolgd waarbij ik al jaren als een halve PCverslaafde achter de computer heb gezeten (meer dan 12 uur per dag). Hiervoor las ik regelmatig boeken en verslond ik deze regelmatig. Ik heb vele afdelingen van de bibliotheek geheel uitgelezen. Tijdens de computeropleiding heb ik nauwelijks boeken aangeraakt. Na voorgaande opleiding heb ik nu een hoger opleidingsniveau gekozen waarbij boeken lezen voor mij weer opnieuw werd geintroduceerd.

Maar sindsdien word ik elke keer slaperig wanneer ik aan het lezen ben. Mijn oogleden worden zwaar en het maakt niet uit welk onderwerp ik lees, interessant of niet-interessant, ik val erbij in slaap. Meestal gebeurd dit na 10-15 minuten al en het baart mij ernstig zorgen. Ga ik vervolgens achter de computer zitten, ben ik klaar wakker.

Van slaapgebrek is overigens geen sprake, van een gebrek aan concentratievermogen wellicht wel. Is hier een verklaring voor of zit er een verband tussen deze twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Computerschermen geven blauw licht. Dit licht zorgt voor een reactie van je lichaam, via je ogen, om een stofje aan te maken wat slaperigheid onderdrukt. Eenzelfde effect als cafeïne. Waarschijnlijk doordat je voorheen zo lang achter de computer zat, is je lichaam hier gewend aan geraakt.

Dus als je nu een boek leest zonder computerlicht, wordt je slaperigheid niet onderdrukt maar juist versterkt vanwege de lichtcompensatie. Dat zou de vermoeidheid kunnen verklaren.