Hoe gevaarlijk zijn sky/wensbalonnen?

Ik schrik me werkelijk wezenloos van antwoorden die ik krijg op mijn vorige vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/sky-wensballon.35873

Ik begrijp nog net dat ze 'licht ontvlambaar' zijn, maar ik heb er ook ergens van gelezen dat ze 300 - 500 meter in de hoogte kunnen stijgen en dan opbranden.

Ik had ze gerust gebruikt want ik had er nog nooit van gehoord. Zijn ze echt zo gevaarlijk, en hoe waarschuw je mensen hier dan voor? (ik heb ze zelf ook gekregen).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is inderdaad hilariteit ontstaan over de wensballonnen omdat ze enkele malen schade hebben aangericht. Ze zouden daardoor ook verboden worden. Of deze wet al erdoor is betwijfel ik omdat ze nog wel in de winkels te koop zijn. Zelf heb ik twee jaar geleden na een crematie een wensballon op laten stijgen en vond het ook een beetje eng maar ook wel een bijzondere gebeurtenis. Het ligt er ook aan of het weer het toelaat; bij een bepaalde windkracht wordt je geadviseerd om de ballon niet op te laten stijgen in verband met gevaar. Toch verbaas ik me over de reacties dat ze zo verschrikkelijk gevaarlijk zouden zijn. Naar mijn idee is het vuurwerk wat we wederom kunnen verwachten op 31 december velen malen gevaarlijker en heeft dit ook veel meer schade aangericht dan een wensballon ooit zal kunnen. Denk hierbij ook eens aan afgeblazen vingers e.d. Dat zal met een wensballon niet gebeuren. Al wens ik natuurlijk niemand dat zijn huis in de hens gaat door zo'n ballon; maar hoeveel huizen gaan er in de hens met Oud en Nieuw? Daar wordt met geen woord over gerept. Dus dat de ballon veilig is wil ik niet beweren maar dat er gevaarlijkere zaken zijn is toch wel helder volgens mij.

Kan zeker gevaarlijk zijn. Veel soorten die verkocht worden, bijv op internet of in het buitenland, zijn in Nederland zelfs verboden. Sommige soorten (vrij kleine) zijn wel toegestaan, maar ik begrijp ook niet waarom. Met het weer van nu zal het geen probleem zijn, er is geen droog hout te vinden, maar als je in de zomer ze omhoog laat, en ze vliegen een bos in en dalen dan daar neer.... ik snap niet dat dat mag. Maar ze zijn wel heel mooi natuurlijk.

Ik heb ze laatst ook gekregen,en nadat ik alles had gelezen gewoon weggegooid. Als het opstijgen niet goed gebeurt en ze komen ergens op een auto terecht dan heb je de poppen al aan het dansen.

Als je ze vandaag oplaat dan zal het wel goed komen maar normaal gesproken hoeft het maar te gebeuren dat ze niet genoeg opbranden en op bv een rieten dak terecht komen.... de consequenties daarvan hoef ik je niet uit te leggen denk ik. Of op een droog bosje hout of in een vuilnisbak. Open vuur is nu eenmaal altijd gevaarlijk, een vuurkorf in de tuin laat je niet onbeheerd achter, waarom dan wel het risico nemen met iets wat de lucht in gaat?

Nog even een rechtzettertje voor je vertaling van schwer entflammbar : dat betekent dus super-ontvlambaar, extreem ontvlambaar......(anders heette het leicht entflammbar). Ik vind ze ook supermooi, vooral als er zoveel tegelijk de lucht in gaan, mét al die goede wensen aan boord.... Maar ik zou, als ik zo'n ding opgelaten had, geen rustige avond meer hebben, uit angst, dat hij ergens op geland zou zijn, en daar ellende had veroorzaakt. Ik weet eigenlijk niet, waardoor ik iets over wensballonnen wist : al zappend ooit eens tegengekomen, en ik heb een raar hoofd voor het onthouden van allerlei gekke nieuwtjes...ik wou, dat wat ik móét onthouden, ook zo makkelijk m'n schedel indook, maar zo schijnt het niet te werken bij mij.... Maar je merkt, dat er dus meer GV'rs nogal voorzichtig zijn met je aanraden, ze op te laten in dit dichtbevolkte landje met z'n vele wind....

Verbieden die balonnen. Zijn zeer gevaarlijk, denk eens aan huizen met een rieten dak. Ook de brandweer waarschuwt hiervoor. Niet gebruiken die dingen dus!

Wij hebben er dan twee laten zweven in de lucht alleen het aansteken was vervelend door het soort kaarsvet wat er af drupte op iemands hand. Het was echt mooi om te zien hoe hoog ze konden. In het donker geeft het een prachtig effect. Later hoorde we dus dat huizen met een rietdak een hoog risico kunnen lopen. Want zo'n ballon kan door de wind ineens een looping maken of dat de wind er op een andere manier heen komt dat het brandende gedeelte af kan breken en recht naar beneden kan vallen. Wij lieten ze opstijgen in de tuin van de zomer ,we wonen midden in een woonwijk. We hadden er ook niet bij stil gestaan wat er kon gebeuren. En later hoorde ik dus dat ze eigenijk verboden zijn .Misschien kun je het op het strand doen .Of bij dit weer ,als ie nu landt ,landt de ballon in de sneeuw .

Mijn vriendin maakte er altijd een om op oudejaarsavond op te laten. Totdat er een in de heg belandde en deze in de fik vloog. Gelukkig verder geen schade maar de buren waren woest! Niet doen dus!

Afgezien van brandgevaar, dat natuurlijk overduidelijk aanwezig is bij dit soort objecten is er ook nog een gevaar voor strafrechtelijke problemen, Ik kwam toevallig dit tegen in het wetboek van strafrecht: Artikel 429 Met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft: 2*. hij die, anders dan in de gevallen toegelaten bij of krachtens de Luchtvaartwet , een ballon oplaat waaraan brandende stoffen gehecht zijn;

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100