Waarom spreekt men bij geluid van golven?

Gaat het echt op en neer? En dan bedoel ik niet hard of zacht want dan zou er bij een constante toon geen golf meer zijn.

14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook bij geluid worden trillingen doorgegeven. Als een gitaarsnaar is aangeslagen dan trilt hij enige tijd met zijn eigen frequentie.
Deze trillingen worden in de lucht
doorgegeven.
De trillingen die onderweg zijn vormen
de golven. Zoals bij watergolven de
golven bestaan uit bergen en dalen, zo
bestaan bij geluid de golven uit
verdichtingen en verdunningen die
opschuiven met een zekere snelheid, de geluidssnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het uitleggen van hoe geluidsgolven ontstaan en er uit zien, is niet ineen paar zinnen uit te leggen. Maar het is zo, dat hoe dichter de geluidsgolven bij elkaar zitten. hoe hoger de toon is. Dit noemt men de frequentie. En hoe "hoger"de golven, hoe harder het geluid is. Om meer over geluid en geluidsgplven te weten te komen kan je o.a. kijken op de zoekmachine wikipedia, type maar in: geluidsgolven.
14 jaar geleden
geluid is opgebouwe in de meeteenheid Herz, deze word gewisseld in +(plus) en - (min) golven, ze schommelen dan tussen + en - en deze wissel word golven genoemt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ahum, je kunt nog niet voor de klas staan, vrees ik...
Als je wat van golven wil weten kijk dan eens hier (let op: de eigenaar van deze site is streng met copyright, dus niet ergens anders kopiëren en plakken):

http://paws.kettering.edu/~drussell/demos.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men spreekt dan van een longitudinale golf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het golven zijn, longitudinale golven... Ze zijn zichtbaar te maken hoor... Leg maar eens meel op een blad papier en roep maar eens tegen dat papier met de juiste toon krijg je een patroon...

Kijk maar hier...