Wat zouden de gevolgen op de lange termijn zijn als er geen schrikkeljaren werden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Tot 1582 is gebruik gemaakt van de Juliaanse kalender die een afwijking heeft ten opzichte van de Gregoriaanse kalender die in dat jaar werd ingevoerd. Dit gebeurde in december.

Toen zijn er onder andere dagen "kwijtgeraakt":
-> 14 december - Zeeland en Brabant gaan over op de Gregoriaanse kalender, zodat het morgen Kerstmis is.
-> 21 december - Het plakkaat "van de veranderinghe des jaers" wordt in het Brugse Vrije toegepast zodat daar de aanpassing wordt doorgevoerd door 22 december 1582 meteen 1 januari 1583 te maken. Dit gebeurt in heel Vlaanderen en ook in Henegouwen

Dat schijnt hier en daar nog tot opstootjes geleid te hebben omdat veel mensen toen geloofden dat die dagen echt van hun leven werden afgepakt.

Als er geen schrikkeljaren worden gebruikt gaan de data schuiven. Ik denk dat dit in de moderne tijd wat minder erg is als vroeger, toen bijvoorbeeld het moment van zaaien en oogsten vaak gekoppeld was aan heiligen dagen of belangrijke astronomische gebeurtenissen als de zonnewendes. Het wordt lastig als je augustus als oogstmaand hebt en die door het verschuiven van de datum begin juli begint. Maar waarschijnlijk heb je zowiezo niks te oogsten omdat je hebt gezaaid op het moment dat de grond nog bevroren was :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Matthias99;

Eén van de gevolgen zou zijn dat seizoenen langzaamaan zouden opschuiven; elke vier jaar zouden die ongemerkt een dagje vroeger beginnen.