Waarom geven kachel- of haardwarmte een behaaglijkergevoel dan andere warmtebronnen?Is dit gewoon verbeelding of sentiment ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bij centrale- of vloerverwarming is de warmte verspreid door de hele ruimte, terwijl bij een kachel of een open haard de warmte uitstraalt van één plek. Daar is het dus duidelijk warmer dan in de rest van de ruimte, en dat ervaar je als 'behaaglijk' als je er bij gaat zitten.
Bij een open haard komt daar, volgens mij, nog een soort oer-instinkt bij, dat in onze genen zit : bij een vuur ben je veilig, je voelt de hitte op je gezicht, je ruikt het brandende hout - dan voelt de wereld 'goed'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is geen verbeelding of sentiment. Ik heb namelijk zowel centrale verwarming als een houtkachel in huis. De warmte die de houtkachel geeft is heel anders dan de warmte die de centrale verwarming geeft. Het is de stralingswarmte die de kachel , zeker op koude dagen of kille avonden, zo behaaglijk maakt.

Vergelijk het maar met het verschil van behaaglijkheid buiten met of zonder zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,dat dat vornamelijk komt,omdat je het vlammenspel kunt zien en misschien is de zuurstofverhouding anders dan b.v. bij centrale verwarming.
Zo als gewoonlijk wordt ik niet gehinderd door enige kennis van zaken en geef mijn mening graag voor een betere!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sentiment van de stalingswarmte ervaar je bij een kachel of haard. Je centrale verwarming geeft weinig stralingswarmte maar geeft confettiwarmte. Je CV verwarmt de lucht en deze stijgt omhoog en koude lucht gaat weer neer beneden. Zo wordt het circuit in stand gehouden. Stralingswarmte wordt als prettig ervaren. Ook in deze huidige vrieskou geeft de zon stalingswarmte en voelt de zon heerlijk aan door de straling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt allemaal onzin, warmte is warmte, maar wij hebben geen c.v. verwarming, maar een houtkachel, deze warmte is veel intenser, waarschijnlijk straalt de houtkachel veel infrarood uit, want het voelt als zonlicht!
Je voelt de warmte van de houtkachel door je kleren heen stralen en zelfs je botten worden warmer.
Net als vroeger de kolenkachel deed.
C.V. warmte van 21 graden voelt heel anders dan houtkachel warmte van 21 graden.
En nog iets vreemds, mensen met een c.v. hebben bij het buiten komen veel sneller koud, zal iets met de huidporiën te maken hebben.
Als ik ergens ben geweest die een c.v. verwarming hebben, heb ik het zelfde, je zou zo weer naar binnen willen vluchten, misschien dat anderen hier het beter kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Eddijst, Je antwood klopt als een bus. Infrarode straling dringt enkele tienden van milimeters in de huid. Het is de meest behaaglijke vorm van verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1wij hebben ook een heerlijke houtkachel maar daar heb ik hier op Gv ook al eens boze reactie opgekregen.Niets mag meer tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja taurus, luchtvervuiling, rook en stank overlast, roetdeeltjes in de lucht, lawaai met houthakken en zagen, onschuldige bomen omhakken voor hout en het ergste , ze misgunnen je gezelligheid van je houtkachel.
Lekker blijven stoken hoor, niet in een goed huwelijk, maar je houtkachel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij snort al weer lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk he, ik gooi er ook net een stuk hout op(in)
Een CV is droge lucht, daarom zijn er ook bakjes die je eraan kunt hangen met water gevuld. Van een kachel (vooral de vroegere kolenkachel) voelt de warmte behagelijker aan omdat de lucht vochtiger blijft.
amc
14 jaar geleden
Daar een kachel direct stralingswarmte afgeeft. Een CV verwarmd alleen de omgevingslucht.