Hoe komt het dat drs. een beschermde titel is en professor niet ?

Toegevoegd na 1 minuut:
titulatuur bedoel ik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

In Nederland is de titel 'professor' wel beschermd:

In Nederland wordt de titel professor alleen verleend aan degenen die verbonden zijn aan een universiteit en daar de functie van hoogleraar vervullen. Het gebruik ervan is er in andere gevallen dan ook onrechtmatig, dit in tegenstelling tot in Vlaanderen.

Ook hier is Rijksoverheid vrij duidelijk:

Gebruik titel van professor
Het gebruik van de titel ‘professor' is niet verbonden aan een opleiding, zoals andere titels. Iemand die de titel professor gebruikt, krijgt deze titel omdat hij verbonden is aan een universiteit en de functie van hoogleraar vervult. De titel professor mag daarom niet onrechtmatig worden gebruikt.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-titel-voeren.html

In Belgie ligt dat anders, waarschijnlijk omdat men daar uit gaat van het franse professeur , wat zowel 'hoogleraar' als 'onderwijzer' kan betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee bronnen genoemd. En toch een min?????????? Van een laffe anonieme minnaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschrikkelijk met die minnaars!! Je antwoord was simpelweg uitstekend en goed onderbouwd, van mij een +, en niet zomaar ter compensatie, gewoon dik verdiend!

Andere antwoorden (1)

Om professor te worden heb je geen academische graad nodig, voor doctorandus wél.

Professor is geen beschermde titel omdat het alleen op het beroep slaat dat wordt uitgeoefend, namelijk hoogleraar. Het is ook geen academische graad. Een professor of hoogleraar is een onderwijzer of onderzoeker aan de universiteit. De aanspreekvorm is wel professor.
Feitelijk mag iedereen zich dus professor noemen zonder juridische consequenties.

De academische titulatuur is niet erg uitgebreid, aangezien het aantal academische titels of graden beperkt is tot 4. Doctor, meester (in de rechten), ingenieur en doctorandus.
Professor is geen titel, maar de functieaanduiding en aanspreekvorm die hoort bij het ambt van hoogleraar.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt dus niet! Nogmaals:
Lees wat de rijksoverheid zelf daar over te zeggen heeft.
amc
11 jaar geleden
Eén ding klopt daadwerkelijk niet en dat is dat iedereen zich professor mag noemen. Het kost je een boete als iemand kan aantonen dat je dat doet.
Jij zagt echter dat het in Nederland een beschermde titel is en dat klopt niet. Het is geen academische graad en slechts een aanspreekvorm. Er zijn slechts 4 academische titels zoals ik aangaf.
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je schreef klopt wel amc, maar ook wat momopoyolo schreef.
Professor is in NL een aanspreekvorm van een beroep, de andere titulaturen geven aan wat voor opleiding heb je met succes afgerond.
Het is onrechtmatig om jezelf "professor" te noemen als je niet zo´n beroep heeft, en dat is dus waar momopoyolo het over had.