Wat moet je doen, nu de wetenschap genoeg lichamen heeft, met je lichaam doen als je bv geen begrafenis geregeld heeft ?

Ik las ergens dat de wetenschap op dit moment genoeg lichamen heeft. Vele doneren hun lichaam omdat er meer bekend aan wordt en omdat mensen geen begrafenis hebben geregeld. Maar hoe los je zoiets op als je dus niets geregeld hebt en je gaat dood ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moeten jouw nabestaanden dat regelen en betalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ja, das lullig..

Het beste antwoord

Niets. Alle lichamen die ter beschikking zijn gesteld worden geaccepteerd. Ze willen echter geen nieuwe aanmeldingen meer. Als je je lichaam ter beschikking wilt stellen, moet dat bij één van de zeven anatomische instituten (het academisch medisch centrum van Amsterdam, Utrecht, Leiden, Groningen, Nijmegen, Maastricht en Rotterdam). Je zal door het anatomisch instituut gevraagd worden om een handgeschreven verklaring op te stellen, ondertekend en met datum. Dit codicil gaat naar het desbetreffende instituut. Jij en je huisarts ontvangen een kopie van het codicil.
Pas dan heb je het geregeld. Mensen die dat geregeld hebben laten ze niet in de kou staan, alhoewel dat een vreemde uitdrukking is, realiseer ik me nu.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou haast gezegd hebben dat je na overlijden alsnog een flinke krantenwijk zou moeten nemen als je niet nodig bent voor anatomische lessen en toch bezorgd wilt worden. De koelcel zal sowieso een rol spelen, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk hier wordt ik wijzer van, dank je wel !!

Andere antwoorden (3)

Als je dood bent, ben je niet echt meer in staat om iets te regelen. Dus zullen je nabestaanden dat moeten doen. Zij zullen de uitvaart moeten regelen en betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als niemand iets regelt, zal de gemeente dat doen. De gemeente zal uiteindelijk proberen de kosten te verhalen op de erfgenamen. Als die er niet zijn, dan proberen ze d.m.v. de verkoop van de inboedel nog wat van het geld terug te krijgen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
En daarom regel je je begrafenis:
Om je nabestaanden daar niet mee op te zadelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan ga je een kapitaal neer leggen voor iets wat misschien niet nodig is. Denk eerder dat je gewoon een potje achter de hand moet houden voor het geval dat. Is stukke goedkoper.
Als je dood bent, word het door je nabestaanden geregelend, en als je die niet hebt krijg je een staatsbegrafenis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zo is moet de volgende site nodig worden bijgewerkt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsbegrafenis
Als jij zelf niet vastlegt wat je wilt dat er gebeurt met je lichaam, dan zullen je nabestaanden (familie, maar bijvoorbeeld ook vrienden, kennissen of collega's) je uitvaart mogen regelen. Ze kunnen ervoor kiezen hier afstand van te doen en het niet te regelen, dan regelt de gemeente het. Echtgenoot of kinderen blijven wel aansprakelijk voor de kosten, ook als ze niks regelen!
Heb je geen nabestaanden, dan regelt de gemeente je uitvaart. Als er geen wensen van jou bekend zijn, zal dit een begrafenis zijn. Was je verzekerd en/of laat je financiële middelen achter, dan zal dit een keurige gemiddelde uitvaart zijn. Was je niet verzekerd en laat je niks van waarde achter, dan regelt de gemeente nog steeds je uitvaart, maar dan zo goedkoop mogelijk.
Je zal in de meeste gevallen altijd begraven worden. Mochten er nog nabestaanden opduiken die iets anders willen regelen, kan je na een begrafenis eventueel alsnog gecremeerd worden en andersom immers niet.
Je lichaam gaat dus nooit zomaar naar de wetenschap. Ook niet als jij niks geregeld hebt, dat was ook al zo toen er nog wel vraag naar lichamen was. Zonder jouw toestemming (of van familie na overlijden) kan na je overlijden nooit je lichaam zomaar aan de wetenschap gedoneerd worden.
Als je zelf niks regelt, leg je de verantwoordelijkheid en de financiële gevolgen dus in handen van je nabestaanden. En als die er niet zijn, in handen van de gemeente.