Stel een grote zwarte familie zou vele generaties lang in Nederland blijven wonen, zouden zij na verloop van tijd blank worden?

Wel begrepen dat zij slechts onderling voortplanten en het klimaat in Nederland niet veel veranderd?

Zo ja, zou er een schatting kunnen zijn hoelang dat duurt.

PS: heb niets tegen zwart, puur interesse in pigment etc.

Toegevoegd na 14 uur:
Is de fenotype voor de beantwoording belangrijk of speelt dat geen rol?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (7)

Nee dan worden ze niet blank in de loop van de tijd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom zijn wij dan wel blank geworden? Aangenomen dat we donker waren in het begin (mens komt oorspronkelijk uit Afrika).
Als ze zich niet vermengen met blanken, zal dat niet gebeuren. Het Nederlandse klimaat heeft daar geen enkele invloed op.
Wordt dan wel erg inteelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de evolutietheorie worden ze dan inderdaad wit, want een donkere huid heeft geen voordeel meer. Dat duurt volgens die theorie dan een paar miljoen jaar.

Volgens de creatietheorie heeft God ons geschapen, zoals we zijn en zal er geen verkleuring optreden zonder Zijn Wil.

Toegevoegd na 26 minuten:
Correctie naar aanleiding van een reactie: een paar miljoen jaar volgens de evolutietheorie moet 100.000 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorsprong van de mens ligt waarschijnlijk in Ethiopie, Afrika. Dus wellicht begon de mensheid zwart ivm zonnige locatie. Toch zijn er blanken vandaag de dag dus wellicht is het dus toch zo dat als je generatie na generatie na generatie etc in de hoger gelegen landen verblijft dat je zelfs zonder menging natuurlijk met een ander ras maar alleen met eigen ras die er dus net zo lang is op die locatie je steeds blanker zal worden. Hoe lang duurt dat? Nou, ik zou er maar niet op wachten. Door evolutie gaat het lichaam bepaalde zaken niet meer uitvoeren of zo laten groeien als het toch niet meer nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is dat al gebeurt, want de lichaamskleur van de mensen die hier gekomen zijn was oorspronkelijk donker , en de groep die uit Afrika wegtrok heeft waarschijnlijk niet of nauwelijks gepaard met de al aanwezige populatie mensen (Neanderthalers). De huidskleur van autochtone bewoners over de hele wereld volgt vrij nauwkeurig de blootstelling aan UV licht, zodat er blijkbaar een redelijk grote selectiedruk op de melanineproductie zit. Ik veronderstel een evenwicht bepaald door de kans op huidkanker door te weinig melanine en een tekort aan vitamine D bij teveel melanine en te weinig UV licht. In 150 000 jaar moeten mensen dus van heel donker naar heel licht zijn gegaan. Voor een matige aanpassing schat ik enkele tienduizenden jaren, misschien wat minder 150 000 jaar is echt een bovengrens, het is niet duidelijk hoe donker de mensen waren die hier net arriveerden. Vanwege de goede fit met de huidskleur van autochtone populaties en UV belasting kan het ook zijn dat ook duizend of drieduizend jaar voldoende is om de huidskleur aan te passen aan elke UV intensiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze blijven even donker. Evolutie is een kwestie van natuurlijke selectie. De individuen die het beste aan de omstandigheden aangepast zijn hebben betere kansen om zich voort te planten. Dat geldt ook voor volgende generaties waarna de genetische combinatie met de beste aanpassing zal overblijven. Dat kan een bepaalde huidskleur zijn of anderszins. Maar het is dus niet zo dat de nakomelingen zelf een steeds lichtere huidskleur zullen krijgen, als die betere kansen krijgen in een bepaald klimaat. Hoogstens zullen degenen met een lichtere huidskleur beter gedijen.

In de meeste gevallen zal de mens zich al lang en breed hebben voortgeplant voordat slechtere aanpassing zich wreekt in een lagere sterfleeftijd. Daar is onze gezondheidszorg, zowel preventief als curatief, te goed voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan, hier is over nagedacht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is voor de beantwoording van vraag het onderscheid tussen fenotype en genotype nog van belang. Heb ik weleens vaag van gehoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat toen evolutie veel beter werkte bij de mensheid, sinds tegenwoordig iedereen in leven wordt gehouden ondanks wat dan ook, werkt het nu stukken minder. Toen betekende een blankere huid een betere overlevingskans, nu betekent naar het westen komen een betere overlevingskans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+voor viridiflavus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@elicrates: met de principes van het fenotype waag je je op glad ijs qua erfelijkheid. Het is natuurlijk mogelijk dat de erfelijke eigenschappen van een individu kunnen veranderen. Biotechnologie, oftewel genetische manipulatie, is daar een voorbeeld van maar bij de mens zit ik voorlopig op het spoor van degeneratieve ziektes, zoals kanker. Over de ins en outs van het doorgeven aan nakomelingen van dergelijke eigenschappen waag ik in het kader van je vraag maar geen overweging, als je me dat niet euvel duidt. @viridiflavus en MrTomaat: inderdaad, het voortbestaan van de soort is de leidende factor.
blank worden, dat lijkt mij niet, maar ik weet dat afro-surinamers die hier al heel lang wonen, 30 of 40 jaar, lichter van kleur worden.
misschien dat je over 100 jaar hier meer over kunt zeggen, nu lijkt het me te vroeg om meer dan te "gokken" zoals : over 5 eeuwen .... of 10 eeuwen....,
want lichter worden is iets heel anders dan blank worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak, anders dan de directe invloed van zonlicht etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar hebben mijn vriendin en ik heel lang over zitten praten en denken... :)
wij kwamen niet verder dan gebrek aan invloed van kracht van de zon, ook omdat mensen in noord-europa veelal zeer licht van huid zijn, vergeleken bij mensen (dichter bij de evenaar en dus veel krachtiger zon) rond de middellandse zee met veel meer pigment.