Nu op reportage een man die door een zandvlieg is gestoken en nu slechtziend is hoe kan dat?

Nu op sbs6 is een man die nu slechtziend is geworden door een zandvlieg uit Griekenland. De zandvlieg zou een parasiet gehad hebben die nu in de man zit. Hoe kan dit en hoe heet die parasiet. En hoe groot is eigenlijk de kans dat je zo iets echt krijgt? En bestaat die vlieg ook in Nederland en is die gevaarlijk??

Toegevoegd na 2 minuten:
dat is op sbs6

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zandvliegjes zijn heel kleine mugjes. Ze steken ‘s avonds en ’s nachts, vooral rond ogen en mond. Ze kunnen vervelende ziekten overbrengen, zoals Leishmaniasis. Leishmaniasis is een parasitaire infectie van de huid (cutane leishmaniasis), huid en slijmvliezen (mucocutane leishmaniasis) of inwendige organen (viscerale leishmaniasis). Het wordt veroorzaakt door Leishmania parasieten. Dit zijn eencellige organismen, behorende tot de groep protozoa. En ze worden dus door zandvliegjes overgebracht.
Cutane leishmaniasis is niet dodelijk, en geneest meestal vanzelf in 1 maand tot 1 jaar. Maar het kan wel aanzienlijke schade veroorzaken, langdurig bestaande ulcera en uitgebreide littekenvorming.

Toegevoegd na 3 minuten:
Preventie: bestrijden van de gastheer, gesloten kleding dragen, muskieten netten, DEET, permethrine geïmpregneerde kleding.

Toegevoegd na 10 minuten:
In Europa komt leishmaniasis voor rondom de Middellandse Zee en op de eilanden in de Middellandse Zee.
De ziekte wordt in Nederland alleen als importziekte gezien.

Wereldwijd vormt leishmaniasis een ernstig probleem voor de volksgezondheid. Het komt voor in 88 landen en men schat dat 12 miljoen mensen aan enige vorm van leishmaniasis lijden.
Incidentie voor cutane leishmaniasis wordt geschat op één tot anderhalf miljoen gevallen per jaar. Incidentie van viscerale leishmaniasis wordt geschat op een half miljoen gevallen per jaar.
90% van de cutane leishmaniasis gevallen komt voor in Afghanistan, Algerije, Brazilië, Iran, Peru, Saudi-Arabië en Syrië.
90% van de mucocutane leishmaniasis gevallen komt voor in Brazilië, Bolivia en Peru.
90% van de viscerale leishmaniasis gevallen komt voor in Bangladesh, India, Nepal, Sudan en Brazilië.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ze zien eruit als kleine harige muggetjes.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn die ook in Nederland en hoeveel als ze er zijn??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zien ze er uit?