Als ik een minerale zonnebrandcreme gebruik die UV-A, UV-B en UV-C straling filtert, word ik dan nog wel bruin?

Kan iemand mij uitleggen hoe deze bescherming precies in zijn werk gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, maar heel langzaam. zelfs zonnebrandcrèmes met een hoog beschermingsfactor (vaak aangeduid als 100% sunblock) laten toch een beetje UV-straling door, en je wordt dus een heel klein beetje bruin. De manier waarop alle crèmes werken is via twee simpele mechanismen: - UV-straling reflecteren: dat zijn doorgaans mineralen die UV-straling simpelweg weerkaatsen, waardoor deze je huid niet bereiken. - UV-straling absorberen: dat kunnen sommige minerale componenten zijn, maar ook organische moleculen, die dan de straling absorberen, in plaats dat ze tot je huid doordringt. Doorgaans geven minerale crèmes een grotere bescherming, en ook van langere duur. Je merkt ook dat ze vaak een glanzende of witte huid laten (een van de belangrijkste componenten is titaandioxide, die zorgt voor de spierwitte kleur in allerlei toepassing zoals verf) Organische crèmes voelen vaak iets vetter aan. Aan jou de keuze. Als het goed is zijn ze allemaal uitvoerig getest, en meestal bevatten toch een combinatie van reflecterende en absorberende componenten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultravioletfilter

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100