Waar komt t water vandaan dat aan de buitenkant van een glas zit als je er iets kouds in doet?

Wat ik me wel vaker afvraag als ik een glas drinken ingeschonken heb, is waar het water aan de buitenkant van het glas vandaan komt. Ik weet dat het komt doordat de drank koud is, maar ik snap niet waar dat water vandaan komt en hoe het aan de buitenkant van het glas komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (2)

Dat komt uit de lucht, het verschijnsel heet condensatie, een overgang van gas naar vloeistof.

B
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet condens, Als warme lucht afkoelt en het slaat neer op een koud oppervlakte condenseert het, zo krijg je dus water op je glas.

Toegevoegd na 28 seconden:
Edit: ajaxjim was me voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als warme lucht afkoelt [...]" is niet helemaal correct.
Je bedoelt zeker "Als vochtige lucht afkoelt".
Warme lucht kan ook kurkdroog zijn, en dan krijg je helemaal geen condens, maakt niet uit hoe koud het glas is. Verder goed antwoord hoor...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Danku Gabi71 om het te verbeteren! Dit kan ik gebruiken voor mijn proefje voor het vak wetenschappen.