Wat kon de mens eerst: vuur maken of (primitief) praten?

Ik weet niet of dat bekend is, maar zou er dan logischerwijs iets eerder zijn?

Toegevoegd na 12 uur:
Het is moeilijk om precies af te bakenen wat primitief praten is , maar enkele geluidjes maken zoals een vogel of baby versta ik daar nu even niet onder. Ik bedoel meer iets (wat wegheeft) van woordjes of een soort letterklanken.

Toegevoegd na 13 uur:
Bijvoorbeeld (puur hypothetisch):

Als een vogel vraagt om een worm zegt hij tjiep, maar als hij een slak wil zegt hij tjap. Dat is voor mij ic primitief praten.

De kreten die worden geslagen is wel een vorm van communicatie maar doordat de herkenning meer aan de mánier dat iets gecommuniceerd wordt dan aan de (neutrale) klank versta ik dat niet onder praten.

Praten is dus in die zin meer een vorm van abstractie en inbeelding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Logischer wijs primitief praten. Dieren communiceren o.a. door geluiden te maken (bijvoorbeeld vogels) en dat is een primitieve manier van praten.

Mij lijkt het aannemelijk dat de mens eerst zou kunnen praten al is het maar door primitieve geluiden te maken. Vuur maken doe je met enige intelligentie terwijl zelfs baby's communiceren (om honger aan te geven of pijn) doordat bepaalde communicatiemiddelen ingebakken zijn in het menselijk wezen zoals met elk mens en dier.