Verbruiken locomotieven meer stroom naarmate de trein meer passagiers vervoerd.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het vervoeren van meer gewicht kost iets meer stroom. Net als het verbruik van een auto met vier mensen erin hoger is dan het verbruik van een auto met één persoon erin. Je merkt het effect heel goed als je iemand achterop je fiets neemt!

Overigens wordt het stroomverbruik per trein niet gemeten, maar geschat. De vervoerder (meestal NS, maar ook Syntus, Connexxion, Veolie en vele anderen) betaalt aan ProRail een gebruiksvergoeding die onder andere is gebaseerd op het aantal tonkilometers: hoe meer ton je over het spoor vervoert, en hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je moet betalen.

Voor een passagierstrein wordt daarbij een gemiddelde genomen op basis van het materieeltype en de lengte van het materieel. Dat een trein in de spits wat zwaarder is dan om 04:30 wordt dan uitgemiddeld.

Toegevoegd na 17 minuten:
(Veolie had natuurlijk Veolia moeten zijn.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gedachte achter de vraag was dat een loc. zo sterk was, alleen al om de wagons te trekken dat de mensen massa geen invloed zou hebben.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Liesbeth, misschien is de invloed *klein*, maar dat is toch wat anders dan dat er *geen* invloed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoordt.!

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet dan meer massa versneld worden en dat kost meer energie. Als je een kloostermop (grote baksteen) weggooit moet je ook meer kracht zetten dan voor een tennisbal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, hoe meer gewicht (massa) verplaatst moet worden, hoe meer energie je nodig hebt. In dit geval de elektricitet.
14 jaar geleden
Ja, er moet meer arbeid worden verricht en die moet ergens vandaan komen. Als de trein één keer op snelheid is valt het wel mee, maar ook dan kost het meer stroom.
AWM