Waarom knalt een automobilist toch met zijn auto tegen een boom als er links en rechts naast die boom veel meer ruimte is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een wettelijke verplichting.
De Wet van Murphy, namelijk
(^_^)

Antwoorden (7)

op een moment dat hij die boom niet raakt lees je in de jrant: auto in water gereden... Wat hij gemist heeft is niet relevant. Misschien stond er wel een olifant op de weg... Maar het is wel zo dat als de automobilist de boom ziet en nog kan reageren... links water... rechts een olifant... wat moet ik doen... twijfel... en boem.. de boom! Zo is het dus ook als er geen olifant of water was. hij twijfelt en de boom komt steeds dichterbij, tot het te laat is om te remmen... dus afstand en reactie en keuze...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een auto ongeluk plaats vindt doordat er een olifant op de weg staat, dan staat er 'olifant veroorzaakt ongeluk' +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat soort olifanten verstopt zich heel snel als ze in de gaten hebben de veroorzaker te zijn van een ongeluk. De politie kan ze iig nooit meer vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als het ongeluk in India of Thailand plaatsvindt ;)
Lichamelijke oorzaken: hart of herseninfarct, hartstilstand ,
hypo, epileptische aanval, overdosis drugs, alcohol of medicijnen etc. technische oorzaken: klapband, aquaplaning, slip etc. Ruk aan het stuur ivm zelfdoding, ruk aan het stuur door bijrijder, overvaller of kind.
Aandacht afgeleid door vallende sigaar/sigaret, wespen, bijen of slang in auto etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En te snel gereden, uitwijken voor tegenligger of overstekend wild.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap je de vraag niet, of bedoel je het als grap?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wou net zeggen. Er word niet gevraagd naar een oorzaak. Er word gevraagd waarom zo vaak het gevolg ervan is dat de boom word geraakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat deze niet uitwijkt uiteraard en de boom ontwijkt. de redenen hiervoor zijn terug te vinden in het antwoord. van mij een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kansberekening leert ons dat langs een provinciale weg de meeste bomen staan.
(een ,goed, voorbeeld is de weg langs het Apeldoorns kanaal, met helaas vele aanrijdingen tegen bomen)
Rijdt men 80 km dan heeft men nog kans tussen de bomen door in het water te geraken.
Op de snelweg zijn de vangrails de aangewezen objecten om daar tegen tot stilstand te komen.
Van nature zetten we de auto of motor niet tot stilstand tegen een tegenligger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vraag wordt het schijnbaar logischere alternatief gegeven. Als je alle antwoorden van sxiopo neemt is dat nog steeds geen uitleg waarom niet aan de alternatieve uitkomst is voldaan. Volgens Sxiopo: Iemand werd onwel, dus daarom knalde hij tegen een boom van 40 cm omvang i.p.v. tussen de 4 meter van elkaar staande bomen te geraken en in de berm te belanden. Het is anders. Iemand wordt onwel en heeft dan een kans om wel of niet een boom te raken. Alleen de zelfdoding, dus een bewuste keuze is een juiste optie in zijn antwoorden, alle andere geven geen enkele verklaring van de schijnbaar kleinere kans om een boom te raken dan hem te missen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men stuurt niet bewust op een boom aan als men ,uitvalt,
of uitwijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is gewoon wat de oorzaak is dat je zoveel hoort dat een auto tegen een boom is geknalt en niet gewoon erlangs is gegaan. Het antwoord is eenvoudig. Ten eerste de schijnbare kans om de boom te ontwijken is niet erg groot (zie antwoord van Mr. Tomaat). Ten tweede hoor je van auto's die de boom niet geraakt hebben dus niks in het nieuws (Antwoord Summo).
Een bekend verschijnsel, vooral bij motorrijders, is het 'kijken waar je heen wilt, dan volgt de motor haast vanzelf'.

Omgekeerd werkt helaas ook: als je de controle verliest en kijkt 'ogottogot niet tegen die boom alsjeblieft' stuur je ongewild naar de boom. Ook met een auto.

In panieksituaties dus zoeken naar een uitweg en niet naar problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yup, ook met de auto. Helaas. Beste is dus om jezelf aan te leren bij een smalle/onoverzichtelijke weg vantevoren te kijken waar je eventueel uitwijkmogelijkheden hebt. En dus NIET naar bomen te kijken waar je eigenlijk niet tegenaan wilt knallen. +
Omdat de bestuurder die boom ziet en daar dan automatisch naar toe stuurt. Terwijl hij eigenlijk moet kijken naar de plek waar hij naar toe wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een plus, is een heel logisch mechanisme. Helaas werkt het tegen ons als we in een panieksituatie terecht komen.
pure kansberekening, de kans is kleiner dat hij de boom raakt maar niet 0. Degenen die de boom niet raken,draaien weer de weg op en rijden weg.

De enige die je dus ziet zijn degenen die pech hadden
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk. Het enige goede antwoord. Diegenen die de boom raken bereiken het nieuws. Al die anderen die geluk hebben lezen de volgende dag over die pechvogels in de krant.
Meestal doet men dit per ongeluk, niet expres. Als je op het laatste moment moet afwijken kan je niet denken: ik ga nu wat zachter rijden omdat ik dan netjes tussen die 2 mooie bomen kan parkeren. Want dan ben je DOOD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bomen staan wel ver van elkaar maar als je niet haaks op de weg staat zie je direct dat de afstand verkleint, zo erg dat er haast geen afstand meer tussen de bomen zit om deze te ontwijken als je maar een beetje van de weg afwijkt. Pas als je in een keer 90 graden het stuur om zou gooien wordt de afstand weer groot.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aangezien je eerste reactie zal zijn op de weg te blijven of er weer naar toe te gaan blijf je juist nog zo lang mogelijk in het gevaarlijkste gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ook een goeie. Het gevolg van perspektief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen perspectief Haelenaar, maar puur ook de route die je aflegt als je van de weg afraakt. Je hebt helemaal gelijk Tomaat, en ik had er nog niet eens aan gedacht. Dikke plus!
niko
11 jaar geleden
mooi.+