Hoe ontstaan de ringen die dolfijnen in het water maken om ermee te spelen?

Ik zat vol fascinatie dit filmpje te kijken en vroeg me af hoe dolfijnen die ringen maken. Is het lucht, is het water?
Ik had graag een uitleg hoe dit natuurkundig in zijn werk gaat.

amc
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi filmpje! Gv!

Het beste antwoord

Zo een ring heet een (toroidale) vortex, dat is een stabiele stromingconfiguratie. Het water stroomt naar voren door de vortex en weer naar achteren om de vortex heen, terwijl de lucht zich rondom de vortexas bevindt. Het einde van een vortexas is niet stabiel, zodat vortexen zich meestal volledige cirkels maken of contact met een vast oppervlak (tornado aan de grond). Ik neem aan dat de vortexas ook automatisch een cirkel maakt omdat dat de kortste configuratie is, net zoals een zeepbel rond wordt.

Toegevoegd na 14 uur:
De dolfijnen maken de vortex door eerst een cirkel te zwemmen waardoor de waterstroming wordt opgewekt en daarna lucht op de juiste plaats in de vortex te injecteren. Er zijn ook andere methodes, zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bijzonder om te zien inderdaad! Het is lucht, wat ze zelf uit het gaatje boven hun kop blazen. Met die ringen spelen ze daarna onder water, via hun snuit lukt het ze om de ringen te verkleinen, zodat ze langer kunnen meegaan, erg knap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Als je een stukje verderop in het filmpje kijkt zie je bij die zeekoeien duidelijk dat de ring uit de mond komt. Ong. bij 1.48. Ik kon het niet duidelijk zien of het bij dolfijnen uit het luchtgat komt of ook uit de bek. Het doet mij denken aan het uitblazen van rook waarbij je ook kringetjes kan blazen. Vroeg me dus af of het een kring van lucht of water is of vermengd met....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook een ander soort ring dan je aan het begin van het filmpje ziet, daar speelt de dolfijn ermee, die ander blaast het gewoon uit, niet om mee te spelen (zoals ik het zie).
Dolfijnen in de atlantische oceaan hebben ook zo,n soort techniek. In erg ondiep water slaan ze met hun staart op de bodem waardoor de vissen gestresst worden en uit water springen, zo in de bek van de dolfijnen.