Wat bedoelt Foucault met 'afwijzing van het zelf als kennend object' ?

Het is onderdeel van het postmodernisme

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het postmodernisme houdt het volgende in:

"Het postmodernisme gaat uit van een gebrekkige fundering van kennis. Er is geen geprivilegieerde methode om toegang tot de werkelijkheid te krijgen. Het menselijk subject is niet autonoom, maar wordt mede bepaald door het onderbewuste, emoties, anderen en taal. Dit noemen postmodernen de ‘’decentrering van het subject’’.
Dit brengt met zich mee dat de mens mede irrationeel is. Het gesprek tussen mensen wordt verstoord doordat men gebonden is aan het gebrekkige instrument taal. Omdat het fundament, het middel (de taal) en de rede daartoe ontbreken, kan men niet tot consensus komen, en heerst er een onophefbare pluraliteit van denken."

In het licht daarvan bedoelt Foucault dus dat het zelf (dat in het modernisme nog als werkelijke en objectieve bron van kennis/wetenschap is) niet toereikend is om toegang tot de werkelijkheid/object te komen omdat het zelf ook zelf weer gevormd is door cultuur etc.