Staat er in het paspoort van een arts dat hij een arts is. Wereldwijd bekeken? bijv. in een vliegtuig is soms een arts nodig... Hoe bewijst hij dat?

de titel dr. in een paspoort zegt natuurlijk niets over dat het een medical dr is. of misschien zelfs een dierenarts of psycholoog o.i.d. Of een of andere gestoorde kan zich melden... Hoe check je dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat als iemand zwaar een doktor nidig heeft je hem of haar wel moet vertrouwen, intressante vraag teouwens zouden ze wel moeten doen!!!!

Antwoorden (2)

Nee, dat staat niet in het paspoort. Het zal per land nog wel wat verschillen wat er in een paspoort staat, maar voor Nederland zie artikel 3 van de Paspoortwet: geslachtsnaam (achternaam), voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, woonplaats, adres en lengte, eventueel burgerservicenummer, eventueel de geslachtsnaam van de (ex-)echtgenoot of geregistreerd partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Titels en beroepen staan niet in het paspoort.

Bij het verlenen van medische hulp onderweg zal men erop moeten vertrouwen dat iemand is wat hij zegt te zijn. Een arts heeft een eed afgelegd waarin o.a. staat dat hij de grenzen van zijn eigen kunnen moet erkennen, en volgens de Nederlandse wet BIG is een arts bevoegd tot een handeling als hij daartoe bekwaam is. Oftewel: als een arts in staat is om een handeling uit te voeren, hier ervaring mee heeft e.d., dan mág hij deze ook uitvoeren. Andersom kan een arts wel bevoegd maar niet bekwaam zijn, bijvoorbeeld als hij al jaren niet meer praktiserend is.

Een psychiater of een dermatoloog die bijvoorbeeld gevraagd wordt hulp te verlenen bij een hartstilstand, zou zichzelf de vraag kunnen stellen of hij wel bekwaam is. Maar wanneer er verder geen medicus aan boord is (in dat vliegtuig maar weer) zal weggezakte kennis toch beter zijn dan geen kennis. Het is wél zo dat wanneer een arts die als passagier aan boord is, medische hulp verleent, er altijd contact mogelijk is met een arts van de vliegtuigmaatschappij. Dus wanneer een arts, andere hulpverlener geen ervaring heeft met een bepaalde handeling of een bepaald ziektebeeld, zal er telefonisch contact gelegd worden met een arts aan de grond. In principe handelt een medicus op zo'n moment in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de gezagvoerder. Dat betekent ook dat als een arts in de lucht medische handelingen uit moet voeren ver weg van zijn eigen ziekenhuis en ziekenhuisverzekering, dat hij onder de verzekering van de vliegmaatschappij valt zolang er inderdaad gehandeld wordt in opdracht van de gezagvoerder.

Het is dus feitelijk de gezagvoerder die erop moet vertrouwen dat iemand die zich uitgeeft als arts op zo'n moment, dat ook daadwerkelijk is. En ik vermoed dat er in de praktijk van dit soort situaties niet echt tijd is om hier formeel overleg over te voeren. Zolang iemand de indruk geeft te weten waar hij mee bezig is, zullen mensen een hulpverlener vertrouwen en ervan uitgaan dat hij is wat hij zegt te zijn.

Tegen échte gekken kun je je niet wapenen, maar ik denk dat het type gekken dat zich bij een calamiteit tijdens een vlucht onterecht uitgeeft als arts, vrij zeldzaam is. Volgens vliegmaatschappijen blijkt er bij calamiteiten eigenlijk altijd wel minimaal één arts aan boord te zijn (blijkbaar reizen artsen veel) dus zo'n gek zal waarschijnlijk snel gecorrigeerd en aan de kant geduwd worden door iemand die wél weet wat hij doet.