Is het praktisch uitvoerbaar,de stijging van de zeespiegel tegen te gaan,door uitdieping van de zeebodem?

Met dit zand zou nieuw land verworven kunnen worden,als in Dubai bijvoorbeeld.
Is er tegen de snelheid van smelting van de ijskap op te werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is het niet.

Reken maar even mee. We gaan uit van een zeespiegelstijging van één meter. (Er zijn modellen die uitgaan van tien meter stijging - dan moet je de getallen in de rest van dit verhaal gewoon met tien vermenigvuldigen.)

De aarde bestaat voor 70% uit zee en oceaan. Om een stijging van 1 meter teniet te doen, moet je die 70% dus 30 cm afgraven. Al dat materiaal moet je storten op 30% (land). Alle continenten moeten dus over de volledige oppervlakte worden opgehoogd met 70 cm materiaal (die 30 cm van 70% van de aardoppervlakte (zeebodem) wordt 70 cm als je het stort op de kleinere 30% van de aardoppervlakte (land)).

De *hele* oceaan afgraven - dat lukt niet.

Alleen nabij de kust afgraven - dat is 5%. Dan moeten we dus de complete kustlijn 6 meter uitdiepen (20 keer 30 cm). Da's al even ondoenlijk. Plus dat het land dan sneller zal afkalven omdat de zeebodem direct naast de kust dieper is. Land en zee staan namelijk in een continue dynamische verbinding met elkaar.

Dan het probleem van het ophogen van het land. Stel je voor, heel Europa, van polder tot Alpen; heel Azië, van Wit-Rusland tot Japan, van Siberië tot Indonesië, inclusief de Himalaya - alles moet 70 cm hoger worden.

Zie je het voor je? Ik niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je niet de zeebodem een beetje afgraven om dijken te bouwen? Heel wat praktischer dan hele continenten ophogen... Helemaal niet nodig om hele continenten op te hogen. Wordt ineens een stuk praktischer.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je het materiaal van de zeebodem alleen maar gebruikt om dijken te bouwen, heeft het geen zin meer dat materiaal van de zeebodem te halen. Voor dijken heb je zo weinig materiaal nodig, dat je dat beter van het land kunt halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dat dan? Dijken worden aan zee gebouwd. Kan je vanuit de kust opspuiten. Op dezelfde manier worden eilanden opgespoten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een dijk is geen duin. Duinen kun je opspuiten, dijken niet. Dijken bevatten veel zwaar materiaal dat je beter en makkelijker van het land kunt halen. Duinen opspuiten zou kunnen. Nadeel is dat duinen vele malen breder zijn dan dijken. Daar is niet overal plaats voor. Een ander nadeel van het opspuiten is dat je de zeebodem ter plekke dieper maakt. Gevolg is dat het strand, en dus de daaraan liggende zojuist opgespoten duinen, versneld zullen afkalven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dijken/ duinen.... Zeeweringen. Nieuwe problemen vragen nieuwe ideeën. Met "Kan niet" los je de problemen niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed inschatting.
Wanneer krigen we overigens de uitslaf van de pendeltest?
Cryofiel
14 jaar geleden
@mh75, zeewering inderdaad. Welke vorm? Dat hangt van de situatie af. Soms is er weinig ruimte. Dan moeten we wel een dijk nemen. Soms is de kust rotsig. Ook dan is een duin niet de natuurlijke situatie. Duinen opspuiten leidt slechts tot enorm snelle verdwijnen van al dat zand dat daar niet hoort. Dus ook dan beter een dijk. Soms is er ruimte, en is er zandstrand. Dan kun je heel goed duinen opspuiten. Maar ook dan: niet het zand direct voor de kust weghalen, want dan erodeert het strand, en daardoor de duinen, heel snel weg. Dus inderdaad, per geval kijken welke oplossing het beste is toegesneden op die specifieke situatie. En rekening houden met het gedrag van de natuur. Niet alleen van de levende natuur, ook het gedrag van zee- en zandstromen voor en op de kust. @Bitch7, ik heb bij de vraag over de pendeltest aangegeven dat ik na vandaag de uitslag zou geven. Ik zat aan vanavond laat te denken. Lukt me dat niet, dan wordt het morgen.

Andere antwoorden (6)

Theoretisch zou het wel kunnen, maar praktisch niet haalbaar.
Alleen als je dat zand/steen weer gaat gebruiken om nieuwe eilanden te creeren dan plaats je dat dus weer in de zee waardoor de zeespiegel weer stijgt, beetje nutteloos dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... De bagger moet je helemaal uit de zee halen. Dan zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@N je moet de vraag nog eens lezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je die bagger neerlegt op iets dat al boven het water uitsteekt en niet op het water drijft, dan heeft dat geen enkel effect op de waterspiegel dus onzinantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jove: Nee terug... Als je bagger van plaats A naar plaats B binnen de zee verplaatst, heb je helemaal niets. Het vermeerderen van de volume op plaats A wordt teniet gedaan door verminderen van de volume op plaats B. Op het moment, echter, dat je de bagger opspuit boven het zeeniveau, bereik je een netto vermeerdering van de volume van de zee.
De kosten van de baggerwerken zouden zo hoog oplopen dat je beter met dezelfde investering duurzame oplossingen kunt uitdokteren op korte termijn. Bovendien of vooral verander je niets aan de hoofdoorzaak van het probleem : het ongebreidelde gebruik van fossiele brandstoffen. Nochtans zou de crisis een uitstekend aanvaardbaar startpunt kunnen betekenen om bv. om te schakelen naar hybride voertuigen , of massaal gebruik te maken van windmolenenergie , zonne-energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de bagger gebruikt om bewoonde gebieden van dijken te voorzien, dan denk ik dat het heel praktisch is om af te graven om de stijging tegen te gaan...

Hele continenten ophogen, zoals hierboven wordt gesuggereerd, is natuurlijk onzin en totaal onhaalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de hoeveelheden die je dan moet verslepen zijn zo gigantisch, geen beginnen aan... Dan zou je net zo goed al het ijs NU naar de maan kunnen brengen dan ben je er ook vanaf...

Nee hoor, we kunnen niets doen... afwachten, we kunnen zelfs niet daar waar we mee bezig zijn stoppen, zelfs dat gaat niet... Dus de oorzaak van alle ellende niet meer doen en die nieuwe klimaattop verandert daar ook al niets aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk. De zeeën zijn nu al te diep om bij de bodem te komen. Praktisch gezien is dat dus niet de oplossing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo mijn twijfels aan de klimaat lobby. Er gaat veel geld in om en een sfeer van angst is goed voor de portemonnee en de mensen betalen sneller verhoogde belastingen.

Toegevoegd na 35 seconden:
Ik denk dat de zeer hekemaal nier erg zal stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, die twijfels heb ik ook. Dat neemt niet weg dat, ALS de zeespiegel gaat stijgen, we iets zullen moeten doen. Het maakt niet uit of die zeespiegelstijging, ALS ze überhaupt optreedt, natuurlijk of antropogeen is.