Waarom vond men het nodig om kalenders uit te vinden (en daarmee dagen en jaren van elkaar te differentieren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk simpel gezegd omdat mensen hier behoefte aan hadden. Mensen over het algemeen willen graag regelmaat en een 'plaatje' (al is het maar in het hoofd) om tijd aan te duiden. Dit maakt het makkelijker om hierover te communiceren met andere mensen. Zo wordt afspraken maken makkelijker, preciezer en eenduidiger. Dus niet "als de zon 3 keer onder is gegaan zie ik je weer bij deze boom", maar gewoon "aanstaande vrijdag".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanstaande vrijdag heeft niets te maken met kalenders en jaren maar met hoogstens wat een week is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:S Op een kalender staan toch ook de dagen van de week? (Op mijn kalender staat in ieder geval dat vrijdag m'n buurmeisje jarig is.) De vraagsteller heeft het over "dagen en jaren". Hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk het hele systeem van dagen, jaren, decennia etc waar je als mens tijd mee kunt aanduiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw voorbeeld laat niet zien waarom je een jaarkalender nodig hebt, vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, jouw voorbeeld toch ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn voorbeeld heeft het over een jaar niet over aanstaande vrijdag ;-) Ik geloof ook niet dat ze in die tijd een jaarkalender nodig hadden om een afspraak met iemand te maken, dat is een beetje mijn punt. Jij hebt het over afspraken maken als reden voor een kalender.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is toch ook wat de vraagsteller bedoelde: "dagen en jaren differentieren". En wanneer je moet zaaien is in feite ook een voorbeeld van een soort afspraken maken: je moet op tijdstip x zaaien om op tijdstip z te kunnen oogsten. Het is een vorm plannen, dingen overzien.
Om dingen te kunnen plannen of te kunnen overzien (of met andere woorden 'afspraken te maken') is een systeem nodig. Dieren hebben dit systeem van nature 'ingebouwd'; mensen daarentegen hebben dit systeem ontwikkeld in de vorm van een kunstmatige kalender, onder andere op basis van de standen van de maan en de zon etc (zie het verhaal van mariejose hieronder).
Of het kalendersysteem nou is ontstaan om zaken te plannen op de korte termijn (zoals mijn voorbeeld) of op de langere termijn (jouw voorbeeld) valt denk ik niet meer te achterhalen en is ook niet zo belangrijk. Dat zijn maar voorbeelden, mijn hoofdpunt is dat het ontstaan is omdat mensen behoefte hebben aan plannen, afspraken maken, zaken overzien. Kortom tijdsbesef omzetten naar een collectief 'plaatje'.
Dit is wat ik bedoelde. Ik vind jouw antwoord hieronder overigens ook niet verkeerd hoor (minnetje was niet van mij), maar hoe het ook zij, ik geloof dat we nu een beetje in een zinloze welles-nietes discussie belanden. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk voor wat betreft de welles/nietus discussie. Ik denk dat voor jouw voorbeeld het genoeg is om de dagen van de week te kennen, dus dat je iets makkelijker kunt communiceren over een afspraak, maar aan de andere kant volstaat het prima om te zeggen dat je komt helpen als de zon drie maal is ondergegaan. Ik denk gewoon dat je een voorbeeld op de langere termijn had moeten geven en dan niet de verjaardag van je neefje, dat was totaal onbelangrijk. Ook afspraken maken op de lange termijn kwam niet voor. Iedereen woonde bij elkaar in de buurt en dan liep je daar een paar dagen van tevoren er wel even heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je mijn reactie toch niet helemaal goed begrepen. Maar whatever. Ik kan er nu wel weer op ingaan en nogmaals beschrijven wat ik bedoel, maar ik ben een beetje klaar met deze discussie eigenlijk.
Een kalender bleek nodig voor de landbouw/veeteelt. Wanneer moet je zaaien, wanneer komen de lammetjes etc.

Dat wisten ze op zich wel maar dan aan de zonnestand en waar de zon opkwam als je voor je hutje stond (in de winter meer naar het zuiden dan in de zomer) maar met een kalender kon je ook bepalen over hoeveel weken dat was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kalender is in eerste instantie bedoeld om in functie van landbouw en veeteelt de seizoenen of jaargetijden te kunnen vaststellen. De eenvoudigste manier om dit te doen is het volgen van de maanmaanden, maar correcter is het om het zonnejaar te volgen.

De maankalender loopt elk jaar ten opzichte van het zonnejaar een achterstand op van ongeveer 11 dagen (29,5 x 12 = 354 dagen), zodat de meeste oude cultuurvolken overschakelden op een gebonden maanjaar, waarbij men ook rekening hield met het zonnejaar. Na 3 jaar bedraagt de achterstand al meer dan 30 dagen.

Ook dit loste men op verschillende manieren op. De oude Griekse kalender bv. die het maanjaar van 354 dagen volgde, voegde per periode van 8 jaren 3 keer een maand van 30 dagen in. Op die manier telt het jaar gemiddeld 354 + 90/8 = 365,25 dagen, wat een goede benadering is van de lengte van het zonnejaar. Ook de cyclus van Meton biedt een oplossing. Bij de oude Babyloniërs was reeds ontdekt dat 19 zonnejaren 235 lunaties bevatten, m.a.w. na 6940 dagen staan zowel de zon als de maan weer in dezelfde positie. Deze maancyclus wordt nu nog gebruikt bij het berekenen van de paasdatum.

Zonnekalender

Hier laat men de band tussen de maan en de maand vallen. Men meet de seizoenen niet langer aan de hand van de verstreken maanmaanden, maar men kan ze bepalen aan de hand van de zonnewendes en de nachteveningen.

Bij een zonnewende keert het lengen van de dagen. Op het noordelijk halfrond is de dag het kortst bij de winterzonnewende, waarna de dagen opnieuw langer worden ; bij de zomerzonnewende is de dag op zijn langst om daarna opnieuw te korten.

Bij een nachtevening zijn dag en nacht even lang. Ook dit gebeurt twee keer per jaar, met name in de lente waarna de dagen langer worden dan de nacht, en in de herfst waarna de dagen korter worden dan de nacht.

Om de seizoenen op vaste tijdstippen van de kalender te laten beginnen, stelt men het jaar vast op de tijd die verloopt bv. tussen twee lentenachteveningen. Dit heet het tropisch jaar, en duurt iets meer dan 365 dagen, meer precies 365,2422 dagen (365,242199) of bij benadering 365,25 dagen. Om dit zonnejaar van gemiddeld 365,25 te benaderen gebruikt men gewoonlijk afwisselend maanden van 30 en 31 dagen, met een schrikkeldag om de 4 jaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalender