Hoe groot is een Hirudo medicinalis?

Ik kan er niets over vinden verder zijn deze gevaarlijk. En zijn er ook bloedzuigers die zomaar in huis kunnen komen. En welke bloedzuigers zijn er totaal allemaal in Nederland?

Toegevoegd na 11 minuten:
leeft de Hirudo medicinalis alleen in water?

Toegevoegd na 16 minuten:
Is een TEEK wel een bloedzuiger??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ze kunnen 20 cm lang worden, en ze zijn niet gevaarlijk.
In huis hebben ze niets te zoeken, tenzij je huis een modderige poel is.
Ze zuigen doorgaans 5-15 ml bloed per maaltijd, en soms zit er wel een jaar tussen twee maaltijden.
De Hirudo medicinalis is zeldzaam geworden in Nederland - misschien doordat er minder geschikte leefplekken voor ze zijn, misschien ook omdat er minder geïmporteerd worden (ze worden nog steeds medicinaal gebruikt bij bepaalde aandoeningen).
In Nederland komen ongeveer 25 soorten voor die vrijwel allemaal niet 'gevaarlijk' zijn voor de mens. Mocht je ooit ergens gaan zwemmen of door de modder lopen en een bloedzuiger zich op je vastzetten, dan wip je 'm er zo af met je nagel of een takje: hij _zuigt_ zich vast, en zodra je dat vacuüm opheft, laat ie los.
De enige bloedzuiger die ik ooit ben tegengekomen, was wel helemaal 3 cm of zo, en leek meer op een regenwormpje dan op iets engs - niets gevaarlijks aan, ook al vond ie mij blijkbaar wel erg leuk ;p

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedzuigers

Toegevoegd na 7 minuten:
Bloedzuigers zijn dieren die een vochtige omgeving nodig hebben. In droge gebieden vind je ze niet.
En ja, een teek is een bloedzuiger in die zin dat ie bloed zuigt, maar geen bloedzuiger als in 'van de familie van de bloedzuigers'- een teek is een spinachtige met een hele andere levenswijze en biotoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De medicinale bloedzuigers zijn grote joekels: ze kunnen tot 15 cm lang en anderhalve cm dik worden. In de achttiende eeuw vond je dit beest in iedere sloot, maar tegenwoordig is het een zeldzaamheid. Ergens op de Zuid-Hollandse eilanden leeft een populatie. Ze leven parasitair op andere dieren. Niet alleen op zoogdieren, maar ook op vissen, vogels en amfibieën. Ze bijten zich vast, spuiten een bloedverdunnende stof naar binnen en drinken zich vol bloed, daarna laten ze los. Door de bloedverdunners blijft de wond die zo ontstaat nog een tijd bloeden.

Er komen in Nederland ongeveer 25 soorten bloedzuigers voor, waarvan de meeste niet voor mensen gevaarlijk zijn. Hoewel ze van dierlijk bloed leven, zijn ze vaak op donkere plekken op de bodem of tussen planten te vinden. Een lastige parasiet voor vissen is de visbloedzuiger, en voor watervogels de eendenbloedzuiger.

Toegevoegd na 9 minuten:
Antwoord op de eerste toegevoegde vraag: Ja, het is een aquatisch dier. Lees maar inhttp://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=Hirudo+medicinalis&source=web&cd=14&ved=0CGIQFjADOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.eis-nederland.nl%2Fpdfs%2FFelix%26vanderVelde_2004.pdf&ei=ignET5_9JKqk0QW18vW5Cg&usg=AFQjCNEV70ryef3cbp-0KWIcLL2VX1kbcg&cad=rja

Antwoord op de tweede toegevoegde vraag: Een teek zuigt wel bloed, maar is qua diersoort geen bloedzuiger.
Amadea
11 jaar geleden
Hirudo medicinalis is een centimeter of 8 tot 12 heeft een dwarsstreping en is wat forser dan de valse paardenbloedzuiger, die zeer regelmatig in sloten wordt aangetroffen. H. medicinalis heb ik wel eens gezien in Oranjezon op Walcheren en de bloedzuiger komt ook voor in de buurt van Beuningen. Het is geen pretje als je in die poel bent, want de bloedzuigers komen van alle kanten op de beweging en lichaamswarmte af. Een vriend van me is er wel eens aan het fotograferen geweest, maar had het al snel gezien en vond het wel erg creepy. Gevaarlijk zijn ze overigens niet.
Het aantal soorten bloedzuigers in Nederland is groot (ik schat 100 uit de losse pols), het is een groep voor specialisten. In een duitse publicatie stonden 48 soorten genoemd.