Wat is het verschil tussen New Delhi en Delhi, en welke van deze twee heeft nou de meeste inwoners?

We moeten een werkstuk voor aardrijkskunde maken over Delhi als megastad... maar over welke hebben we het nu eigenlijk? XD

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

New Delhi en Delhi zijn 2 aparte steden die naast elkaar liggen. Samen met nog wat andere kleine steden vormen ze een grote agglomeratie die ook weer Delhi wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
New Delhi is de hoofdstad van India, maar tevens ook de naam van een gemeente en district van het Nationaal Hoofdstedelijk Territorium van Delhi, en vormt samen met de stad Delhi een stedelijk gebied.

Dus: Samen met (onder andere) de hoofdstad New Delhi, vormt Delhi het gelijknamige territorium Delhi.

De gemeente New Delhi heeft een oppervlakte van 42,7 km² en 294.783 inwoners (2001).
Het district New Delhi heeft een oppervlakte van 35 km² en 171.806 inwoners (2001).

Dehli (de stad) heeft een inwonersaantal van 9.817.439 (2001) en de gehele agglomeratie 12.791.458 (2001). Dat maakt het na Bombay de op één grootste stad van India.
Het territorium Delhi heeft een oppervlakte van 1483 km² en 13.850.507 inwoners (2001).

Pin je niet vast op de inwonersaantallen, deze dateren uit 2001 en de steden (en hun inwoners) groeien nog steeds. Het is puur om even het verschil aan te geven tussen New Delhi en Delhi.

Dus hoewel New Delhi de hoofdstad is van India, heeft het aanzienlijk minder inwoners. New Delhi is dus niet de megastad, Delhi wel.

Succes met je opdracht!