Hoe creëer je een ruimte waarin zo veel mogelijk mensen zich op hun gemak voelen?

Let hierbij op kleur (niet alleen van de ruimte maar ook van mensen), lichtval, meubilering, geur, bedrading, praktisch (makkelijk in onderhoud, functioneel), werkelijk alles!
Het is een ruimte waarin twee of maximaal vijf mensen met elkaar spreken over persoonlijke zaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het liefst ook aangepast aan mogelijke handicaps zoals blindheid, lichamelijke handicaps, paranoïde mensen of ADHD'ers. De ruimte hoeft niet altijd hetzelfde te blijven op alle fronten, aanpasbaarheid moet je immers ook creëren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt zelf al veel aangegeven waar je op let.
Een ruimte met aangenaam zittende stoelen, evt. een bank als men dichter bij elkaar wil zitten, geen direkt en 'koud' licht, maar eerder gedempt en indirekt. Geen laminaat (eerder parket of tapijt), een raam (met gordijnen) met een rustgevende blik (tuin, weiland, bos, water, geen drukke verkeersweg, een flat of industrie), een grote foto van een strand, berg, lucht/wolkenpartij (of waar men zich zelf positief mee associeert of prettige herinerringen heeft), een paar middelgrote planten, leesvoer (mag ook een fotoboek zijn), een klein tafeltje met drinken (thee, water, koffie, etc) en iets om mee voelen, mee te spelen.

Iets wat warmte uitstraalt (een lavalamp is niet meer zo in, wellicht een tropisch aquarium met gekleurde vissen) of een kleine lichtspot op die mooie foto aan de wand.

Terughoudend met geuren; dat stoort eerder dan dat het helptl (helemaal als het kunstmatig is). Sommige mensen houden van wierrook en geurstokjes, maar meer als een paar vanillestokjes (van die houtjes in een glas met vloeistof) zou ik niet doen.

Hoelang blijft men in die ruimte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb geen verstand van de handicaps die je omschrijft, maar op mijn gemak voor ik me in ieder geval in een soort huiskamer achtige ruimte, met banken, een eettafel met stoelen, planten, en een gezellige sfeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier eens.

http://www.creeer-ruimte.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze site is bedoeld om letterlijk ruimte te creëren door het maken van tuinhuisjes, blokhutten e.d.
Wat MarieAnne wil is het creëren van een al bestaande ruimte d.m.v. aankleding.
Vul de ruimte met ontspannen mensen, dat helpt al heel veel...

Dus maak de mensen ontspannen, dan kom je er wel... Uiterlijk is dan niet meer het belangrijkste... Beziel je ruimte zoals het hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gaan voor een ruimte, waar de natuur als het ware binnen is. Kiezen voor lichte, warme kleuren, hopen, dat er een groot raam met een uitzicht op minimaal een paar bomen/struiken is, en de lucht met wolkenspel en stemmingen van het weer buiten.
Dan grote wegzakmeubelen zonder al te veel contouren, in een uitnodigende kleur, bijv. roestbruin, oker. Geen tafel, en als er toch iets moet zijn waar glazen of boxen tissues opgezet kunnen worden, boomstronken. Grote planten met grote bladeren. Wat kaarsen of wierook met een frisse geur : bamboo, of ocean...
Voor aan de muur géén schilderij, maar een mooie grote foto van ook weer luchten en wolken, zonnestralen erdoorheen, en misschien een enkele helverlichte boom op de voorgrond, of een foto van de zee. Ik zou de enige verlichting een spot op die foto laten zijn.
En de ruimte verder zoveel mogelijk ruim laten, zodat mensen al pratend kunnen opstaan, ijsberen, heen en weer lopen, uit het raam kijken.
Misschien een vissekom met grote houten kralen of gladde keien of schelpen onder handbereik, om tijdens het praten te kunnen 'friemelen', en oogkontakt te kunnen vermijden.
Als je ook inspraak hebt voor de vloer, zou ik brede planken nemen, met een stapel schapenvellen, voor als iemand liever op de grond wil zitten, leunend tegen de banken.
Ergens in een hoek zou ik nog een water-ornament willen hebben, met een klateren geluid, dat evt stiltes op kan vullen, en waar je naar kunt staren als je over een antwoord na moet denken.....

Ik zou me daar op m'n gemak voelen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben overtuigde 'veggie' vanaf m'n geboorte, en tegen elke vorm van dierenleed. Maar wél vind ik, dat áls een dier dan al wordt doodgemaakt, gebruik het dan helemaal, elk stukje ervan.....Maar natuurlijk heb je perfekte namaakvellen, of je zou grote kussens neer kunnen leggen....Bij de Xenos hebben ze heerlijk zachte kussens met zebra-, giraf en luipaardprint, dus er zijn allerlei alternatieven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dáááánk...:-))
Prikkelarme ruimte ,met muren van zachtgroen tint, zachte vloer bedekking met groenen tinten erin.Een ruime kamer zonder obstakels met een zithoek ,met ruime stoelen. Grote palmen .En dat er gelegenheid is om zachte rustige muziek te horen is op de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa ik zie het voor me.