Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil m'n regenput kuisen. Welk zuurstofmeter moet ik kopen om veilig te werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijnwerkers gebruikten daar een parkiet voor, dacht ik.
jc54
13 jaar geleden
Kanarie!
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, inderdaad, een kanarie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willen jullie wel serieus reageren
Lees anders dit:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120429_070
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is precies de reden waarom wij geen antwoord geven, maar een reactie plaatsen. Reacties zijn precies voor dit doel bedoeld. Overigens is het best mogelijk dat een kanarie de boer in kwestie had kunnen redden. Ik heb dat als reactie geschreven en niet als antwoord omdat ik niet weet of een kanarie neervalt in al zulke gevallen, of dat een kanarie alleen mijngas-specifiek reageert.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou, dat is nu één van de dingen die ik niet meer weet. *Waarom* (of waardoor) viel die kanarie flauw? Was dat omdat er giftige gassen waren, of was dat omdat het zuurstofgehalte daalde, en een kanarie meer zuurstof nodig heeft dan een mens en daardoor eerder flauwvalt wanneer het zuurstofniveau langzaam daalt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

In een regenput zitten in principe geen kwalijke gassen. Als je de put leegpompt, en je hangt er eventueel een ventilator in, dan moet dat al voldoende zijn. Als je heel zeker wilt spelen, dan kun je re nog een stofzuigerslang in hangen. (Wel de stofzuiger aan zetten).
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan raad ik u aan dit te lezen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120429_070
crispy
13 jaar geleden
Ik denk dat dit een perfect antwoord is, veel beter dan de vraagsteller kan vermoeden. Een zuurstofmeter kan geen H2S detecteren. Maar een stofzuiger kan wel de verontreinigde lucht afzuigen uit de put (als de slang tenminste lang genoeg is, zodat deze tot onderin de gassen kan afzuigen).
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat werkt alleen als er door het kuisen niet zoveel nieuwe gassen vrijkomen dat de stofzuiger meer dan vijf minuten nodig heeft om ze weg te zuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die zuurstofmeter niet voldoende is mogen er natuurlijk andere suggesties komen. Zolang ik maar veilig werk.
Onderstaande meter kan zuurstof detecteren

http://rae.nl/gasdetectie/ToxiRAE-II-1-gasdetectie-monitor?gclid=CJiezPaH6q8CFU4lfAodxH9i1w
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is een enkelgasdetector. Die detecteert dus één enkel gas. Je kunt de zuurstofvariant kopen; die detecteert zuurstof. Maar daar heb je niets aan als er nog steeds voldoende zuurstof in de ruimte is, maar daarnaast een vleugje koolmonoxide. Dan ga je toch echt dood, ondanks de ruime hoeveelheid zuurstof.
Edraket
13 jaar geleden
Klopt.
Je kunt, denk ik, nooit alleen op een meter vertrouwen.
Je zult ook moeten ventileren. Niet met een gewone ventilator die alleen de lucht verwervelt maar met een ventilator die aan een grote luchtslang (diameter 200 - 300mm) zit die de gassen in de put naar buiten afvoert.
Een stofzuigerslang zoals hierboven geopperd heeft veel te weinig capaciteit.
Er zal genoeg zuurstof zijn. In riolen is er het gevaar van zwavelwaterstof (rotte eierengas), dat erg giftig is (dodelijk) en daarom gebruiken rioolwerkers een detector voor dat gas zodat ze op tijd gewaarschuwd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing