Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is de hoogste (/snelste) snelheid ooit gemeten?

maakt niet uit van wat, gaat om iets dat de snelste snelheid had.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In de natuur is dit het licht met een snelheid van 300.000 km/sec. Experimenteel doet men dat in een deeltjes versneller, dus op atomair niveau.
Onlangs heeft men in de deeltjes versneller van C.E.R.N. in Zwitserland een snelheid gemeten die een fractie sneller was dan dat van het licht.
Of dit echt kan weet ik niet maar daar zullen ze er wel véél meer van weten dan ik.
Volgens Einstein zou de lichtsnelheid het absolute maximum zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit bleek later een meet fout te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik mij best voorstellen, welke meetapparatuur is nauwkeurig genoeg om dit te kunnen vaststellen.
Dat was ook mijn eerste bedenking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, de gebruikte computer bleek niet goed aangesloten te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deeltjesversnellers werken op subatomair niveau, niet op atomair. atomair gaat over deeltjes zoals in de scheikunde, subatomair wordt alleen gebruikt in de natuurkunde. voorbeelden van subatomaire deeltjes zijn protonen, neutronen, elektronen, quarks, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat weet ik maar ik heb het niet te ingewikkeld willen maken. Trouwens bij licht noemt die deeltjes fotonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus het ging niet over fotonen, maar over neutrino's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg!

Andere antwoorden (2)

Lichtsnelheid:

c = 299 792 458 m/s

Het getal wordt vaak afgerond naar 300 000 000 meter per seconde, dus 300 000 kilometer per seconde.

Toegevoegd na 34 seconden:
Ps: Sneller bestaat trouwens ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Fysisch" kan sneller inderdaad niet; de verbeelding kan evenwel veel sneller: ik kan bijvoorbeeld "in mijn verbeelding" in één seconde een zak aardappelen van bij mij thuis naar het uiterste van het heelal verplaatsen; dan werkt mijn "verbeelding" oneindig veel sneller dan de snelheid van het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Je hebt gelijk hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij lusten ze daar helemaal geen aardappelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij binnen 1 seconde die aardappel ergens heen `verplaatst` ben je langzamer dan het ligt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ippa, dat is niet wetenschappelijk, want niet falsificeerbaar: niemand anders is in staat die verplaatsing op te merken. Beter voorbeeld: je neemt een laserstraal of zaklamp en laat die ronddraaien. Het licht komt ergens op neer: een lichtvlek. Maar deze verplaatst zich. Op voldoende grote afstand is de verplaatsing van die lichtvlek sneller dan het licht.
Lichtsnelheid volgens einstein, 300.000 km per seconde.
Als je sneller gaat ben je aan het tijdreizen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing